به گزارش تابش کوثر، کیلی اورتبرگ، مدیرعامل بوئینگ، در تماس با سهامداران در روز چهارشنبه گفت: «به دلیل تعرفهها، بسیاری از مشتریان ما در چین اعلام کردهاند که هواپیماها را دریافت نخواهند کرد.»
اورتبرگ افزود که چین تنها کشوری است که با بوئینگ به این مشکل برخورده است و این شرکت قصد دارد هواپیماهای تولیدی خود را به مشتریان دیگر که خواهان تحویل زودتر هستند، اختصاص دهد.
قبل از آغاز جنگ تجاری جهانی رئیسجمهور دونالد ترامپ، هواپیماهای تجاری طبق توافقنامهای در سال ۱۹۷۹ بدون تعرفه در سطح جهانی مبادله میشدند.
حال، یک هواپیمای ۷۳۷ MAX که ارزش بازار آن حدود ۵۵ میلیون دلار است، به دلیل تعرفههای تلافیجویانه چین و آمریکا، نمیتواند به چین منتقل شود و باید در ایالات متحده باقی بماند.
دو هواپیمای ۷۳۷ MAX ۸ که برای تحویل به شرکت هواپیمایی شیامن به چین منتقل شده بودند، در هفته گذشته به مرکز تولید بوئینگ در سیاتل بازگشتند.
سومین هواپیمای ۷۳۷ MAX ۸ نیز روز پنجشنبه از مرکز تکمیل بوئینگ در ژووشان چین به سوی گوام در ایالات متحده حرکت کرد. این هواپیما ابتدا برای ایرچاینا ساخته شده بود.
دادههای گروه پروازی Aviation Flights Group نشان میدهد که ۳۶ هواپیمای ساختهشده برای مشتریان چینی در مراحل مختلف تولید و آزمایش اکنون در ایالات متحده هستند.
بوئینگ برنامه داشت که در سال جاری حدود ۵۰ هواپیما به چین تحویل دهد، اما حالا در حال بررسی گزینههای جدید برای بازاریابی ۴۱ هواپیمای ساختهشده یا در حال تولید است.
اورتبرگ گفت: «ما در حال گفتگو با مشتریان خود هستیم تا ببینیم که دریافت هواپیماها را دارند یا نه و در صورت لزوم، این موقعیتها را به مشتریان دیگر اختصاص خواهیم داد.»
دادههای بوئینگ نشان میدهد که ۱۳۰ سفارش خالی برای شرکتهای هواپیمایی چینی وجود دارد، که بخش بزرگی از آنها مربوط به مدل ۷۳۷ MAX است.
این بحران در حالی رخ میدهد که بوئینگ هنوز از توقف واردات جتهای ۷۳۷ MAX به چین و تنشهای قبلی تجاری بهبود نیافته است.
اورتبرگ همچنین اعلام کرد: «این مشکل یک چالش موقتی است، یا چین دوباره هواپیماها را دریافت میکند یا ما آنها را برای بازاریابی مجدد آماده خواهیم کرد.»
واشنگتن نیز این هفته از آمادگی خود برای کاهش تنشهای تجاری خبر داد، با این حال، تحلیلگران هشدار دادهاند که تغییرات مداوم تعرفهها ممکن است تحویل بسیاری از هواپیماها را به تعویق اندازد که به معنای ضرری هنگفت برای این شرکت بزرگ امریکایی است.
م/۱۱۰*
نظر شما