این سرخکنها که به دلیل استفاده از هوای داغ به جای روغن محبوبیت زیادی یافتهاند، در شش دستهبندی شامل رضایت کاربران، شفافیت، امنیت داده، حداقلگرایی در دادهها، ردیابها و حذف دادهها ارزیابی شدند. «هری رز»، سردبیر مجله «ویچ»، گفت: «تحقیقات ما نشان میدهد که تولیدکنندگان فناوری هوشمند و شرکتهای همکار آنها، اطلاعات کاربران را بهصورت غیرشفاف و گسترده جمعآوری میکنند.»
در این بررسی، مشخص شد که سرخکنهای «آیگوستار»، «شیائومی می اسمارت» و «کوسوری» مکان دقیق کاربران را شناسایی کرده و درخواست دسترسی به صدای آنها را صادر میکنند. برنامه سرخکن شیائومی همچنین به ردیابهایی از جمله فیسبوک و شبکه تبلیغاتی «پانگل» متصل است. به علاوه، برخی دادهها به سرورهایی در چین ارسال میشود. یک سخنگوی شیائومی در واکنش به این موضوع گفت: «مجوز دسترسی به صدا در اپلیکیشن شیائومی، مربوط به سرخکنهای هوشمند این شرکت نیست و این دستگاهها با فرمان صوتی کار نمیکنند.»
سخنگوی «کوسوری» نیز تأکید کرد: «ما به حریم خصوصی کاربران اهمیت میدهیم و محصولات هوشمندمان باید مطابق با مقررات GDPR عمل کنند.» هنوز پاسخی از سوی شرکت «آیگوستار» دریافت نشده است.
م/110*