به گزارش تابشکوثر و به نقل از ایرنا، در شرایطی که سرعت تحولات علمی و فناوری روز به روز در حال افزایش است، نیاز به بازنگری در نظامهای آموزشی بیش از پیش احساس میشود. شیوههای سنتی تدریس دیگر پاسخگوی نیازهای نسل جدید دانشآموزان نیستند و بهروزرسانی روشهای آموزشی برای ارتقاء کیفیت یادگیری امری ضروری است.
رئیسجمهور با تأکید بر لزوم فاصله گرفتن از ساختار سنتی آموزشی اعلام کرد: «باید از روشهای نوین آموزشی بهره برد و آموزشها متناسب با نیازهای هر منطقه ارائه شود تا عدالت آموزشی در سراسر کشور محقق گردد.»
در همین راستا، رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامههای تدوینشده بر مبنای سند تحول بنیادین گفت: «یکی از برنامههای اصلی ما، تحول در روشهای آموزش و ایجاد محیطهای یادگیری پویاست که مورد تأکید رئیسجمهور نیز قرار دارد. دانشآموزان باید بهعنوان یادگیرندگان فعال در فرآیند آموزش دیده شوند.»
وی درباره توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان توضیح داد: «برنامههایی برای دانشآموزان طراحی شده که امکان یادگیری شخصیسازیشده و متناسب با ویژگیهای فردی را فراهم میکند.»
حکیمزاده افزود: «در این راستا، طراحی سناریوهای درسی با روشهای فعال مبتنی بر کار گروهی، استفاده از فناوریهای نوین، ارزیابی کیفی و مستمر، توانمندسازی معلمان و مدیران، مشارکت خانوادهها، تجهیز مدارس و ایجاد فضاهای فیزیکی مناسب در دستور کار قرار گرفته است.»
او درباره روشهای تدریس افزود: «تدوین برنامههای درسی با توجه به تفاوتهای فردی، اجرای روشهای تدریس مشارکتی، پروژهمحور و مسألهمحور مبتنی بر کار گروهی از جمله اقداماتی است که در مسیر استفاده از روشهای یادگیری فعال دنبال میشود.»
وی همچنین بر ضرورت تجهیز مدارس به ابزارهای دیجیتال و ارتقای شایستگیهای فناورانه معلمان تأکید کرد و گفت: «معلمان باید توانایی بهکارگیری هوش مصنوعی در آموزش، تقویت تفکر الگوریتمی، مهارت برنامهنویسی، کار با رایانه و استفاده ایمن از فضای مجازی را در کلاس درس آموزش دهند.»
معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: «برای تحقق این اهداف، دورهها و کارگاههای آموزشی برای توانمندسازی حرفهای معلمان برگزار میشود تا آنها با طراحی آموزشی محیط یادگیری مثبت، آموزش ترکیبی، شخصیسازی آموزش و روشهای نوین مانند بازیمحوری و ایفای نقش آشنا شوند.»
وی در پایان با اشاره به اهمیت فضاهای فیزیکی مدارس گفت: «چیدمان کلاس باید بهگونهای باشد که فضای یادگیری را شاداب و جذاب کند و موجب تقویت حس تعلق و خودپنداره مثبت در دانشآموزان شود.»
بر پایه آمار رسمی، تعداد دانشآموزان مقطع ابتدایی در کشور ۹ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر است که از این میان، ۸ میلیون و ۷۸۱ هزار نفر (معادل ۹۵ درصد) ایرانی و ۴۳۸ هزار نفر (۴.۷۵ درصد) از اتباع هستند.
م/۱۱۰
نظر شما