به گزارش تابش کوثر،نوزادها مثل کارآگاههای کوچکی هستند که دائماً در حال جمعآوری سرنخها درباره دنیای اطرافشان هستند. اگر تا به حال متوجه شدهاید که نوزاد شما هنگام صحبت کردن به شما خیره میشود، این به این دلیل است که آنها تنها صداها را نمیشنوند، بلکه در حال یادگیری نحوه تولید این صداها هستند.
تحقیق جدیدی که در مجله علوم رشدی منتشر شده، نشان میدهد این فرایند شگفتانگیز از چهار ماهگی آغاز میشود، و این باور قدیمی که نوزادان این الگوها را تنها پس از شنیدن زبان مادری بین ۶ تا ۱۲ ماهگی یاد میگیرند، به چالش کشیده میشود.
این تحقیق همچنین فرصت بهتری را برای کمک به کودکانی که ممکن است در معرض تاخیر در گفتار یا یادگیری زبان باشند، فراهم میکند.
نوزادان در یک سال اول زندگی خود، در حال تطبیق گوشهایشان با صداهای زبان مادریشان هستند که به آن «تنظیم حسی» میگویند. این فرایند شبیه به این است که مغز نوزاد از میان انواع مختلف صداها، تنها به صداهایی که بیشترین اهمیت را دارند، توجه کند.
اما در شش ماه اول زندگی، نوزادان قادرند صداهایی از زبانهایی که هرگز نشنیدهاند را از هم تشخیص دهند. برای مثال، آنها میتوانند تفاوتهای خاص زبانی دیگر را تشخیص دهند که برای بزرگسالانی که مثلا انگلیسیزبان هستند چالشبرانگیز است. یا آنها میتوانند تنهای خاص زبان چینی را حتی در صورتی که در یک خانواده انگلیسیزبان بزرگ شده باشند، شناسایی کنند.
این توانایی شگفتانگیز همیشگی نیست و بین ۶ تا ۱۲ ماهگی، نوزادان شروع به محدود کردن توجه خود به صداهایی میکنند که بیشتر از همه میشنوند. در مورد صداهای واکهای، این تنظیم دقیق از شش ماهگی آغاز میشود و در مورد صامتها این فرایند نزدیک به ده ماهگی شروع میشود.
تا پیش از این، محققان بر این باور بودند که این فرایند محدود کردن توجه برای یادگیری مهارتهای زبانی پیچیدهتر، مانند درک تفاوت بین «ب» در کلمه «bin» و «د» در کلمه «din»، ضروری است. اما تحقیق جدید نشان داد که نوزادان حتی در چهار ماهگی، در حال یادگیری نحوه تولید صداها هستند، قبل از آنکه این فرایند محدود شدن آغاز شود.
برای نشان دادن این موضوع، محققان آزمایشی با ۳۴ نوزاد، در سنین چهار تا شش ماه، انجام دادند. این نوزادان با زبانهای ساختی که یکی از آنها شامل صداهای مربوط به لبها مانند «ب» و «و» بود و دیگری شامل صداهای مربوط به نوک زبان مانند «د» و «ز» بود، آشنا شدند. سپس، این نوزادان تصاویر کارتونی مرتبط با این صداها را مشاهده کردند.
نتایج این آزمایش نشان داد که نوزادان به ویدیوهایی بیشتر توجه کردند که با آنچه یاد گرفته بودند مطابقت داشت و این نشان میدهد آنها به طور فعال در حال یادگیری قوانین زبانهای ساختی هستند و آن را با آنچه که میدیدند مرتبط میکردند.
این کشف نشان میدهد که نوزادان چهار ماهه قادر به شناسایی الگوهای تولید صدا هستند و این توانایی زودهنگام میتواند پایهگذار یادگیری زبان در آینده باشد. این یافتهها تصورات قبلی را درباره یادگیری زبان در مراحل اولیه نوزادان تغییر میدهد و فرصتهای جدیدی برای کمک به کودکانی که ممکن است با تأخیر در گفتار یا زبان روبرو باشند، فراهم میآورد.
م/110*
نظر شما