به گزارش تابش کوثر، پژوهشی که در مجله «روانشناسی تجربی کودک» منتشر شده، نشان میدهد که اضطراب والدین از ریاضیات میتواند باعث ضعف کودکان در این درس شود.
محققان دانشگاه لافبورو در این مطالعه اضطراب ریاضی ۱۲۶ والد را بررسی کرده و عملکرد ریاضی فرزندان آنها را از سه تا هشتسالگی پیگیری کردهاند. یافتهها نشان میدهد کودکانی که والدینشان از ریاضی میترسند، در سنین سه تا پنجسالگی در این درس ضعیفتر عمل میکنند. همچنین این ضعف در هشتسالگی ادامه پیدا میکند و احتمال دارد بر عملکرد تحصیلی آنها در سالهای بعد نیز تأثیر بگذارد.
دکتر کینگا مورسانی، نویسنده ارشد این پژوهش، میگوید: «یک اقدام ساده اما مؤثر این است که والدین درباره ریاضیات مثبتتر صحبت کنند و بپذیرند که برای یادگیری آن نیازی به استعداد خاصی نیست.» او همچنین پیشنهاد میکند که والدین برای افزایش اعتمادبهنفس خود در ریاضیات، از کلاسهای آموزشی یا منابع آنلاین استفاده کنند و به کودکان بیاموزند که اشتباه کردن بخشی طبیعی از فرایند یادگیری است.
بر اساس این پژوهش، حتی زمانی که والدینی که از ریاضی بیزارند تلاش میکنند با فرزندان خود بازیهای عددی انجام دهند، ممکن است اضطراب خود را به کودکان منتقل کنند و تأثیر مثبتی بر یادگیری آنها نگذارند.
این یافتهها نشان میدهد که کودکانی که در سنین پایین در ریاضیات ضعیف هستند، احتمال بیشتری دارد که در آزمونهای بعدی، مانند جدول ضرب و عملیات جمع و تفریق ذهنی، نیز عملکرد ضعیفی داشته باشند.
پژوهشهای پیشین نیز نشان دادهاند که افرادی که در کودکی در ریاضی مشکل دارند، در بزرگسالی نیز ممکن است در تصمیمگیریهای مالی ضعیفتر عمل کنند و در تحصیلات و حرفه خود با چالشهای بیشتری روبهرو شوند.
م/۱۱۰*
نظر شما