تسلا در بحرانی‌ترین دوران‌ خود به سر می‌برد

کاهش شدید درآمد، افت فروش، افزایش رقابت در بازار خودروهای الکتریکی و تبعات فعالیت‌های سیاسی مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک، باعث شده این خودروساز بزرگ با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شود.

به گزارش تابش کوثر، تازه‌ترین گزارش مالی تسلا از کاهش ۷۱ درصدی سود خالص این شرکت در سه‌ماهه نخست سال خبر می‌دهد. هرچند خبر کناره‌گیری ایلان ماسک از مسئولیت‌هایش در «اداره بهره‌وری دولت» (DOGE) توجهات را جلب کرد، اما افت سودآوری، نشانه‌ای از بحران عمیق مالی در این خودروساز است.

تحلیل گزارش مالی نشان می‌دهد که تسلا تنها با فروش ۵۹۵ میلیون دلار اعتبار نظارتی به دیگر خودروسازان موفق شد سودی معادل ۴۰۹ میلیون دلار ثبت کند. در غیر این صورت، فعالیت اصلی آن یعنی فروش خودرو، زیان‌ده بوده است.

با برنامه‌های دولت ترامپ برای لغو مقررات سختگیرانه آلایندگی، این منبع درآمد نیز در خطر قرار گرفته است. فروش این اعتبارات از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون ۸.۴ میلیارد دلار برای تسلا درآمدزایی داشته است.

فروش جهانی تسلا نیز تحت فشار است. در حالی که فروش کلی خودروهای الکتریکی در بازارهایی چون چین و اروپا رشد داشته، فروش تسلا در این مناطق با کاهش مواجه شده است. شرکت BYD چین در آستانه پیشی گرفتن از تسلا به عنوان بزرگ‌ترین فروشنده خودروهای برقی در جهان قرار دارد.

فعالیت‌های سیاسی جنجالی ایلان ماسک نیز برند تسلا را تحت تاثیر قرار داده است. حمایت او از احزاب راست افراطی در کشورهایی مانند آلمان و حضور در فعالیت‌های سیاسی داخلی آمریکا، باعث شده حتی برخی از حامیان پیشین او در وال‌استریت نیز نسبت به آینده برند تسلا ابراز نگرانی کنند.

در کنفرانس اخیر با سرمایه‌گذاران، ماسک نگرانی‌ها درباره وضعیت بحرانی شرکت را رد کرد و گفت: «ما در طول سال‌ها بارها تا آستانه مرگ پیش رفته‌ایم، اما این بار چنین نیست. حتی نزدیک هم نیستیم.»

با این حال، نگرانی‌ها درباره حذف مقررات حمایتی برای خودروهای برقی همچنان پا برجاست. حذف این مقررات می‌تواند تسلا را از درآمد حاصل از فروش اعتبارات نظارتی محروم کند.

حاشیه سود خودروهای تسلا نیز به پایین‌ترین حد خود از سال ۲۰۱۲ رسیده است. حاشیه سود ناخالص خودروها در سه‌ماهه نخست امسال به ۱۲.۵ درصد سقوط کرده که در مقایسه با ۳۰ درصد در اوایل سال ۲۰۲۲ کاهش چشمگیری محسوب می‌شود.

رشد فروش سالانه تسلا که پیش‌تر بین ۳۷ تا ۸۷ درصد بود، در سال گذشته معکوس شد و اولین افت سالانه فروش در تاریخ این شرکت رقم خورد.

تسلا امید زیادی به پروژه «روباتاکسی‌ها» بسته است. ماسک وعده داده که این سرویس به زودی در شهر آستین تگزاس آغاز به کار خواهد کرد و همچنین از عرضه ربات‌های انسان‌نما در کارخانه‌های تسلا خبر داده است. او ادعا کرده است: «این نوآوری‌ها باعث خواهند شد تسلا ارزشی بیش از مجموع پنج شرکت بزرگ جهان پیدا کند.»

با وجود این وعده‌ها، تردیدهای زیادی درباره تحقق پروژه روباتاکسی وجود دارد. شرکت‌های رقیب نظیر جنرال موتورز و فورد نیز پس از بررسی‌های دقیق، پروژه‌های خودران خود را متوقف کرده‌اند. جیم فارلی، مدیرعامل فورد، در این خصوص گفت: «خودروهای خودران سودآور در مقیاس انبوه، راه درازی در پیش دارند.»

ماسک خود نیز اعتراف کرده است که وعده‌های قبلی درباره توسعه کامل سیستم خودران (FSD) تحقق نیافته است. او در تماس با سرمایه‌گذاران در جولای ۲۰۲۳ گفته بود: «من پسرکی هستم که درباره FSD زیاد وعده داده است.»

با وجود همه چالش‌ها، برخی تحلیلگران همچنان به آینده تسلا خوش‌بین هستند و معتقدند سرمایه‌گذاری‌های کنونی می‌تواند در سال آینده ثمر بدهد.

م/۱۱۰*

کد خبر 141058

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha