این قطار که با داخلیسازی ۸۵ درصدی تولید شده، منجر به کاهش ۲۰ درصدی هزینه ساخت واگنها و صرفهجویی ارزی در تولید انبوه شده است.
«علیرضا شیخ طاهری»، مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران، در اینباره به ایسنا گفت: «خط تولید انبوه قطار ملی مترو از چندی پیش آغاز به کار کرده، اما افتتاح رسمی این خط را امروز شنبه ۲۴ آذرماه برگزار میکنیم.»
وی افزود: «ساخت قطار ملی مترو با همکاری ۲۵ شرکت دانشبنیان و ۴ مجموعه صنعتی بزرگ از جمله واگنسازی تهران، جهاد دانشگاهی، مپنا ریلی و تیوان ترمز ریلی انجام شد.»
به گفته شیخ طاهری، نخستین رام قطار ملی ۷ واگنه، طی چند ماه گذشته ۵۰ هزار کیلومتر در مسیر خط متروی شاهد-پرند تردد کرد و عملکرد آن ارزیابی شد.
مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران ادامه داد: «در پروژه قطار ملی مترو، حداقل ۲۵ هزار شغل پایدار و مستقیم در سال اول تولید انبوه ایجاد میشود و هزینههای تأمین ناوگان حداقل ۲۰ درصد کاهش مییابد.»
وی تأکید کرد که در این پروژه، زیرسیستمهای قطار مطابق با استانداردهای جهانی طراحی و تأییدیههای بینالمللی دریافت شده است.
در این پروژه برای نخستینبار، راهروی اتصال واگنها و سیستم تهویه واگنها با روش مهندسی معکوس در کشور طراحی و تولید شده است.
شیخ طاهری اعلام کرد: «طبق قرارداد فعلی، تولید ۱۱۳ واگن در دستور کار قرار دارد و امیدواریم تا پایان سال جاری، ۲ رام قطار ملی مترو به بهرهبرداری برسد.»
م/۱۱۰