تولید انبوه قطار ملی مترو آغاز شد

خط تولید انبوه قطار ملی مترو امروز با حضور مقامات شهری در کارخانه واگن‌سازی تهران به طور رسمی آغاز شد؛ پروژه‌ای که با داخلی‌سازی ۸۵ درصدی قطعات و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعتی بزرگ انجام شده است.

به گزارش تابش کوثر، بر اساس ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه و قراردادی که در سال ۱۳۹۸ میان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و شهرداری تهران امضا شد، پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو با هدف کاهش وابستگی به شرکت‌های خارجی آغاز شد.
این قطار که با داخلی‌سازی ۸۵ درصدی تولید شده، منجر به کاهش ۲۰ درصدی هزینه ساخت واگن‌ها و صرفه‌جویی ارزی در تولید انبوه شده است.
«علیرضا شیخ طاهری»، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران، در این‌باره به ایسنا گفت: «خط تولید انبوه قطار ملی مترو از چندی پیش آغاز به کار کرده، اما افتتاح رسمی این خط را امروز شنبه ۲۴ آذرماه برگزار می‌کنیم.»
وی افزود: «ساخت قطار ملی مترو با همکاری ۲۵ شرکت دانش‌بنیان و ۴ مجموعه صنعتی بزرگ از جمله واگن‌سازی تهران، جهاد دانشگاهی، مپنا ریلی و تیوان ترمز ریلی انجام شد.»
به گفته شیخ طاهری، نخستین رام قطار ملی ۷ واگنه، طی چند ماه گذشته ۵۰ هزار کیلومتر در مسیر خط متروی شاهد-پرند تردد کرد و عملکرد آن ارزیابی شد.
مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران ادامه داد: «در پروژه قطار ملی مترو، حداقل ۲۵ هزار شغل پایدار و مستقیم در سال اول تولید انبوه ایجاد می‌شود و هزینه‌های تأمین ناوگان حداقل ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.»
وی تأکید کرد که در این پروژه، زیرسیستم‌های قطار مطابق با استانداردهای جهانی طراحی و تأییدیه‌های بین‌المللی دریافت شده است.
در این پروژه برای نخستین‌بار، راهروی اتصال واگن‌ها و سیستم تهویه واگن‌ها با روش مهندسی معکوس در کشور طراحی و تولید شده است.
شیخ طاهری اعلام کرد: «طبق قرارداد فعلی، تولید ۱۱۳ واگن در دستور کار قرار دارد و امیدواریم تا پایان سال جاری، ۲ رام قطار ملی مترو به بهره‌برداری برسد.»
 
م/۱۱۰
کد خبر 130577