به گزارش تابش کوثر، سرانه مصرف بنزین در ایران چهار لیتر در روز است، در حالی که این رقم در سطح جهانی به طور متوسط سه لیتر در روز محاسبه میشود. این روند در سالهای اخیر افزایشی بوده و پیشبینی میشود تا سال ۱۴۰۷ مصرف بنزین به ۱۷۰ میلیون لیتر در روز برسد.
عوامل مختلفی مانند قاچاق سوخت، فناوری قدیمی خودروها و مصرف بالای سوخت در این افزایش نقش داشتهاند. کارشناسان انرژی راهکارهایی مانند تنوع بخشیدن به سبد سوخت و ارتقای فناوری خودروها را پیشنهاد میکنند. با توجه به اینکه تغییر قیمت بنزین در دستور کار دولت نیست و ارتقای فناوری خودروها زمانبر است، توسعه استفاده از سوخت سیانجی به عنوان یک راهکار موثر در کاهش مصرف بنزین مطرح شده است.
صنعت سیانجی در ایران از سال ۱۳۷۹ آغاز به کار کرد و تاکنون ۲۴۳۵ جایگاه عرضه، ۴.۵ میلیون خودروی دوگانهسوز و ۶ شرکت تولید مخازن سیانجی در کشور فعال شدهاند. با این حال، روند توسعه این صنعت در سالهای اخیر کند شده است.
محمدصادق عظیمیفر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، از برنامههای وزارت نفت برای متنوعسازی سبد سوخت و توسعه صنعت سیانجی خبر داده و گفت: «چالشهای متعددی مانند قیمت سیانجی و نبود سهولت دسترسی به جایگاهها باعث کندی توسعه این صنعت شده است.»
کرامت ویسکرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، نیز اعلام کرد: «مصرف سیانجی در یک سال و نیم گذشته از ۲۳ میلیون مترمکعب به ۱۹ میلیون مترمکعب کاهش یافته است. برای رفع این مشکل، باید ناوگان دوگانهسوز توسعه یابد.»
وی افزود: «طرح تبدیل خودروهای عمومی به دوگانهسوز که به دلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران متوقف شده بود، بهزودی از سر گرفته میشود و ۹۶۰ هزار دستگاه خودرو در این طرح ثبتنام خواهند کرد.»
همچنین، سعید رحمانسالاری، مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، از آغاز مجدد طرح تبدیل رایگان خودروهای عمومی به دوگانهسوز در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.
توسعه استفاده از سوخت سیانجی به عنوان راهکاری موثر برای کاهش مصرف بنزین و مدیریت سبد سوخت کشور در حال پیگیری است.
م/110
نظر شما