به گزارش تابش کوثر، توربینهای گازی کلاس F از پیشرفتهترین تجهیزات در صنعت انرژی محسوب میشوند و در مقایسه با مدلهای کلاس E، راندمان و ظرفیت بالاتری دارند. این توربین که توسط گروه مپنا توسعه یافته است، ظرفیت بالایی در تولید برق دارد و با بهرهگیری از فناوریهای نوین، امکان کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محیطزیست را فراهم میکند. شرکت مپنا در مسیر بومیسازی این فناوری، توسعه توربین MGT-75 را در دستور کار قرار داده و این توربین اکنون در آستانه بهرهبرداری قرار دارد.
محمد اولیا، مدیرعامل گروه مپنا، پیشتر در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر ایران اعلام کرده بود که این توربین تا پایان سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید.
در همین راستا، در روزهای اخیر روتور توربین MGT-75 پس از انجام عملیات بالانس، در مجموعه تست و بالانس شرکت توگا که اخیراً بازسازی اساسی شده است، آزمایش اوراسپید را با موفقیت پشت سر گذاشت. این توربین با استفاده از فناوریهای پیشرفته در حوزه خنککاری، طراحی آیرودینامیکی پرهها و مسیر هوای داخلی نوآورانه، بهینهسازی شده است.
ظرفیت این توربین در سیکل ساده ۲۲۲ مگاوات و در سیکل ترکیبی ۳۳۰ مگاوات است. راندمان آن نیز در سیکل ساده ۳۹.۱ درصد و در حالت ترکیبی بیش از ۵۹ درصد خواهد بود که به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محیطزیست کمک میکند.
توربین MGT-75 علاوه بر استفاده از گاز طبیعی و گازوئیل، قابلیت بهرهگیری از سوخت هیدروژن را نیز دارد که نقش مهمی در کاهش انتشار کربن خواهد داشت. این ویژگی در کنار بهینهسازی مصرف انرژی، امکان جایگزینی این توربین با مدلهای قدیمی در نیروگاههای کشور را فراهم میکند.
مپنا با توسعه این توربین، گام مهمی در مسیر بومیسازی فناوریهای پیشرفته نیروگاهی برداشته و امکان تأمین نیازهای داخلی و حضور در بازارهای منطقهای را فراهم کرده است.
م/۱۱۰
نظر شما