تأخیر دوباره تسلا در عرضه خودروی ارزان‌قیمت در پی بی‌مهری مشتریان آمریکایی به ایلان ماسک 

تسلا بار دیگر وعده‌اش برای تولید خودرویی ارزان‌قیمت را به تعویق انداخت؛ خودرویی که قرار بود امید تازه‌ای برای خروج این شرکت از بحران فروش باشد.

به گزارش تابش کوثر، منابع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که نسخه اقتصادی و ساده‌شده‌ای از شاسی‌بلند مدل Y که قرار بود در آمریکا ساخته شود، با تأخیر چندماهه مواجه شده و فعلاً خبری از تولید آن نیست.

این خودرو که با کد داخلی E۴۱ شناخته می‌شود، قرار بود در نیمه اول سال جاری وارد خط تولید شود اما حالا صحبت از شروع تولید در سه‌ماهه سوم سال یا حتی اوایل سال آینده است.

دلیل این تأخیر، طبق معمول، نامشخص اعلام شده است.

دو منبع گفته‌اند هدف تسلا این است که در سال ۲۰۲۶ حدود ۲۵۰ هزار دستگاه از این مدل را در آمریکا تولید کند.

پیش از این اعلام شده بود که این خودرو قرار است بعدها در چین و اروپا هم تولید شود، اما حالا با این روند کند، مشخص نیست که آیا آن برنامه‌ها هم اجرا خواهند شد یا نه.

این نخستین‌بار است که اطلاعات مربوط به تأخیر و هدف‌گذاری تولید این مدل در آمریکا رسانه‌ای می‌شود.

گزارش مالی سه‌ماهه تسلا قرار است سه‌شنبه منتشر شود؛ گزارش‌هایی که حالا دیگر بیش از آن‌که امیدبخش باشند، برای سرمایه‌گذاران و طرفداران تسلا نگران‌کننده شده‌اند.

بسیاری امیدوار بودند این مدل ارزان‌قیمت بتواند مشتریان جدیدی جذب کند و جلوی کاهش مداوم فروش و سقوط سهم بازار تسلا را بگیرد؛ اما با این تأخیر، این امید هم کمرنگ شده است.

تسلا اخیراً نسخه‌ای به‌روزرسانی‌شده از مدل Y با ظاهر و فضای داخلی جدید معرفی کرده، اما این مدل همچنان با قیمت ۴۹ هزار دلار (پیش از اعتبار مالیاتی فدرال ۷۵۰۰ دلاری) عرضه می‌شود؛ قیمتی که از «خودروی اقتصادی» فاصله زیادی دارد.

رویترز پیش‌تر گزارش داده بود عرضه نسخه E۴۱ در چین در سال ۲۰۲۶ انجام می‌شود و هزینه تولید آن ۲۰ درصد کمتر از مدل Y جدید است.

منابع آگاه تأیید کرده‌اند تسلا در فکر عرضه نسخه‌ای بسیار پایه از مدل ۳ نیز هست، اما فعلاً هیچ‌کدام از این وعده‌ها به مرحله اجرا نرسیده‌اند.

تسلا تا لحظه انتشار این خبر به درخواست رویترز برای توضیح درباره تأخیرها و اهداف تولید پاسخ نداده است؛ سکوتی که برای شرکتی با این سطح از بحران، بیش از حد تکراری شده است.

تسلا اوایل ژانویه گزارش داد که سال گذشته نخستین کاهش تحویل سالانه را تجربه کرده است و پیش‌بینی‌ها از کاهش بیشتر فروش در سال جاری حکایت دارند.

از دلایل این کاهش می‌توان به آسیب به اعتبار برند تسلا به دلیل نزدیکی بیش از حد ایلان ماسک با دونالد ترامپ و حمایت او از جریان‌های راست‌گرای افراطی اروپا اشاره کرد.

محصولات تسلا نیز به تدریج از رده خارج می‌شوند و خبری از یک مدل واقعاً مقرون‌به‌صرفه در بازار نیست.

ماسک پیش‌تر وعده داده بود خودرویی ۲۵ هزار دلاری تولید خواهد کرد، اما بعدتر اعلام کرد تمرکز اصلی‌اش بر توسعه خودروی بدون راننده (رباتاکسی) است.

افزایش تعرفه‌های وارداتی از سوی ترامپ، زنجیره تأمین خودروسازان را تحت فشار قرار داده است.

هرچند تسلا در دو سال گذشته بخشی از تأمین قطعات خود را به آمریکای شمالی منتقل کرده، اما منابع آگاه می‌گویند این شرکت اخیراً ارسال قطعات از چین به آمریکا برای دو پروژه دیگرش – «سایبرکب» و «کامیون نیمه‌سنگین» – را متوقف کرده است.

در مجموع، تسلا این روزها بیش از هر چیز با وعده‌های محقق‌نشده و آینده‌ای مبهم شناخته می‌شود.

م/۱۱۰*

کد خبر 140974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha