خودروسازان در دوگانه‌سوز کردن خودروها کوتاهی کرده‌اند

رئیس هیئت مدیره انجمن CNG از کم‌کاری خودروسازان در اجرای قانون دوگانه‌سوز کردن خودروها انتقاد کرد و خواستار ورود وزارت صمت به این موضوع شد.

به گزارش تابش کوثر، اردشیر دادرس، رئیس هیئت مدیره انجمن CNG، در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما با انتقاد از عملکرد خودروسازان در زمینه دوگانه‌سوز کردن خودروها گفت: «بر اساس قانون، حداقل ۲۵ درصد از تولیدات کارخانه‌ای باید به خودروهای گازسوز اختصاص یابد، اما خودروسازان در این زمینه ترک فعل کرده‌اند.»
او تأکید کرد که سالانه تنها ۴۵ تا ۵۰ هزار خودرو در کشور دوگانه‌سوز می‌شوند که این میزان بسیار کمتر از مقدار تعیین‌شده در قانون است. به گفته او، این رقم کمتر از ۵ درصد تولیدات خودروسازان را شامل می‌شود، در حالی که باید به ۲۵ تا ۳۰ درصد برسد.
دادرس از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) خواست که بر عملکرد خودروسازان در این زمینه نظارت بیشتری داشته باشد و گفت: «ضروری است که سازمان‌های نظارتی وزارت صمت به این مسئله ورود کنند و خودروسازان را ملزم به رعایت سهم تعیین‌شده برای تولید خودروهای دوگانه‌سوز کنند.»
دوگانه‌سوز کردن خودروها در ایران به‌منظور کاهش مصرف بنزین و آلودگی هوا، از سال‌ها پیش مورد توجه قرار گرفته است. این فرآیند شامل تجهیز خودروها به سامانه سوخت گاز طبیعی فشرده (CNG) است که به‌عنوان سوختی پاک‌تر و اقتصادی‌تر شناخته می‌شود. در این راستا، دولت طرح‌هایی را برای تبدیل رایگان یا با یارانه خودروهای عمومی و شخصی به دوگانه‌سوز اجرا کرده است. به‌عنوان مثال، در همکاری با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، برخی خودروهای فعال در سامانه‌های حمل‌ونقل اینترنتی مانند اسنپ، به‌صورت رایگان دوگانه‌سوز شده‌اند. با این حال، استقبال از این طرح‌ها کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است؛ به‌طوری‌که تا آبان ۱۴۰۰، تنها ۲۰۰ هزار خودرو در این طرح‌ها شرکت کرده‌اند، در حالی که هدف‌گذاری اولیه تبدیل یک میلیون خودرو بوده است. عواملی مانند افزایش نرخ ارز و تورم، از دلایل احتمالی این استقبال کم‌تر از انتظار عنوان شده‌اند.

م/110

کد خبر 140566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha