به گزارش تابش کوثر، نیسان، سومین خودروساز بزرگ ژاپن، پس از بروز اختلافات فزاینده، از جمله پیشنهاد هوندا مبنی بر تبدیل شدن نیسان به یک شرکت زیرمجموعه، از این مذاکرات کنارهگیری کرد. این مذاکرات که در اواخر سال گذشته اعلام شده بود، در ابتدا شامل میتسوبیشی موتورز نیز میشد، اما منابع خبری بعداً گفتند که میتسوبیشی احتمالاً در این طرح مشارکت نخواهد داشت.
در بیانیه مشترک این سه شرکت آمده است: «از این پس، سه شرکت در چارچوب یک شراکت استراتژیک در دوران هوشمندسازی و برقیسازی خودروها با یکدیگر همکاری خواهند کرد.»
چالشهای بازار چین و تعرفههای آمریکا
نیسان و هوندا در بازار جهانی، به ویژه در چین، با رشد سریع خودروسازان برقی این کشور، مانند بیوایدی، مواجه شدهاند. علاوه بر این، هر دو شرکت در بازار ایالات متحده با خطر اعمال تعرفههای جدید بر خودروهای برقی روبهرو هستند.
نیسان در حال اجرای یک طرح اصلاح ساختار است که در نوامبر اعلام شد و شامل کاهش ۹۰۰۰ شغل و کاهش ۲۰ درصدی ظرفیت تولید جهانی است. هنوز مشخص نشده است که کدام تأسیسات تحت تأثیر این تغییرات قرار خواهند گرفت.
منابع آگاه در دسامبر گزارش دادند که نیسان احتمالاً ظرفیت تولید خود را در چین کاهش خواهد داد. این شرکت در چین، از طریق سرمایهگذاری مشترک با دونگفنگ موتور، هشت کارخانه دارد و تولید در کارخانه چانگژو را متوقف کرده است تا عملیات خود را بهینهسازی کند.
احتمال همکاری نیسان با فاکسکان
پیش از اعلام مذاکرات ادغام، نیسان و هوندا در حال بررسی همکاریهای فناوری بودند که ممکن است در روزهای آینده جزئیات آن مشخص شود.
با پایان مذاکرات ادغام، نیسان اکنون به دنبال شرکای جدید است. منابع خبری هفته گذشته اعلام کردند که فاکسکان تایوان یکی از گزینههای همکاری است. یانگ لیو، رئیس فاکسکان، روز چهارشنبه گفت که این شرکت احتمال خرید سهام نیسان را بررسی خواهد کرد، اما هدف اصلی آن همکاری صنعتی است.
افت ارزش سهام پس از لغو مذاکرات ادغام
پس از انتشار خبر مذاکرات ادغام در ۱۷ دسامبر، سهام نیسان بیش از ۶۰ درصد و سهام هوندا حدود ۲۶ درصد رشد کرد. اما پس از لغو مذاکرات، این رشد کاهش یافت و میزان افزایش ارزش سهام نیسان به ۲۱ درصد و هوندا به ۱۱ درصد رسید.
نیسان که پس از بحران ناشی از برکناری و بازداشت کارلوس گوسن در سال ۲۰۱۸ هرگز به شرایط پایدار بازنگشته، بیش از دیگر خودروسازان از تغییرات بازار خودروهای برقی آسیب دیده است. ارزش بازار نیسان اکنون تقریباً پنج برابر کمتر از هوندا است. ارزش بازار هوندا حدود ۷.۵ تریلیون ین (۴۸.۶ میلیارد دلار) تخمین زده میشود، در حالی که ده سال پیش، ارزش این دو شرکت تقریباً برابر و در حدود ۴.۶ تریلیون ین بود.
م/۱۱۰*
نظر شما