به گزارش تابش کوثر، مدارکی که روزنامه «تلگراف» مشاهده کرده نشان میدهد که وزارت حملونقل بریتانیا (DfT) برنامههای مربوط به قانونیسازی سیستمهای پیشرفته کمکراننده در سراسر اروپا را مختل کرده است. این نرمافزار که تحت عنوان «رانندگی خودکار کامل» (FSD) شناخته میشود، در خط مقدم حرکت صنعت خودروسازی به سمت اتوماسیون قرار دارد.
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، فناوری خودران را کلید رشد آینده این شرکت میداند، بهویژه در شرایطی که فروش آن کاهش یافته و حمایت سیاسی او از دونالد ترامپ واکنشهای منفی در پی داشته است.
بر اساس اسناد منتشرشده از کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای اروپا (UNECE)، مقامات بریتانیایی نگرانیهایی درباره صدور مجوز برای سیستمهای پیشرفته کمکراننده مطرح کردهاند. نسخه اولیه این طرحها اجازه میداد خودروها بدون دخالت راننده تغییر خط دهند، در تقاطعها بپیچند و در چراغقرمزها متوقف شوند. اما اکنون این برنامهها محدود شده و تنها شامل تغییر خطوط در بزرگراهها میشود و همچنان نیازمند تماس دست راننده با فرمان است.
مقامات بریتانیا در ماه سپتامبر پیشنهاد این محدودیتها را مطرح کردند و اعلام داشتند: «معرفی مانورهای خودکار یک گام بزرگ محسوب میشود که با درجهای از عدم قطعیت همراه است. این فناوری ممکن است در کاهش تصادفات کمک کند، اما درعینحال خطرات جدیدی را نیز به همراه دارد.»
در ماه ژانویه، مقاماتی از بریتانیا، نروژ، سوئد و هلند درخواست بررسی بیشتری درباره ایمنی سیستمهای کمکراننده را مطرح کردند. در این درخواست آمده است: «پیشرفتهای فناوری در این حوزه امیدبخش است، اما همچنان نگرانیهایی درباره تأثیر آن بر رفتار راننده، آگاهی از موقعیت و ایمنی کلی وجود دارد.»
این محدودیتها بدین معناست که نسخهای ابتدایی از سیستمهای کمکراننده، ازجمله FSD تسلا، ممکن است در اروپا و بریتانیا عرضه شود، اما نسخه کامل آن تا سال ۲۰۲۸ به تعویق خواهد افتاد.
تسلا از سال ۲۰۱۶ قابلیت «رانندگی خودکار کامل» را بهعنوان یک ویژگی اضافی پولی عرضه کرده و در بریتانیا ۶۸۰۰ پوند برای آن دریافت میکند. اما این فناوری هنوز کاربرد عملی ندارد. این شرکت امیدوار بود که در سهماهه نخست ۲۰۲۵ مجوزهای لازم را دریافت کند، اما ماسک اخیراً اذعان کرده که این امر بعید به نظر میرسد.
او در ماه ژانویه به سرمایهگذاران گفت: «اروپا همچون یک کیک چندلایه از مقررات و بوروکراسی است که باید اصلاح شود.»
سخنگوی وزارت حملونقل بریتانیا در واکنش به این تصمیم گفت: «بریتانیا یکی از امنترین جادههای جهان را دارد. با توجه به اینکه ۸۸ درصد از تصادفات به خطای انسانی مربوط میشود، فناوریهای کمکراننده میتوانند نقش مهمی در کاهش تصادفات و نجات جان انسانها داشته باشند. ایمنی جادهها اولویت مطلق ماست و به همین دلیل، با همکاری سایر کشورها در حال بررسی این فناوریها هستیم تا از ایمنی آنها اطمینان حاصل کنیم.»
م/۱۱۰*
۱۹ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸

بریتانیا مانع عرضه نرمافزار خودران تسلا شده و برخی قابلیتهای کلیدی آن را محدود کرده است. این اقدام که با نگرانیهای ایمنی توجیه شده، میتواند خشم ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، را برانگیزد.
کد خبر 140678
نظر شما