فرصت طلایی نادیده گرفته‌شده‌ای به نام چابهار

با وجود ظرفیت‌های بی‌نظیر برای تقویت تجارت و ترانزیت منطقه‌ای چابهار، این تنها بندر اقیانوسی ایران به دلیل ضعف زیرساخت‌ها و عدم سرمایه‌گذاری مناسب جایگاه خود را در رقابت‌های بین‌المللی از دست می‌دهد.

به گزارش تابش کوثر ، بندر چابهار که به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران شناخته می‌شود، می‌تواند نقشی کلیدی در توسعه اقتصادی و تقویت تجارت جهانی ایفا کند. این بندر در مسیر کریدور شمال-جنوب قرار دارد که هند و روسیه را از طریق ایران به هم متصل می‌کند.
محمود تهی‌دست، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی زاهدان، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت: «چابهار تنها بندر غیرتحریمی ایران است، اما به دلیل ضعف زیرساخت‌ها و تحریم‌ها، این بندر نتوانسته به‌طور کامل فعال شود.»
وی افزود: «توسعه این بندر و تکمیل کریدور شمال-جنوب می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند، اما عدم سرمایه‌گذاری کافی و تأخیر در پروژه‌های زیرساختی مانند راه‌آهن چابهار-زاهدان، این امکان را محدود کرده است.»
هند، که نقش مهمی در توسعه این بندر دارد، تاکنون تجهیزات بندری به ارزش ۲۴ میلیون دلار ارسال کرده است. اما به دلیل تأثیر سیاست‌های غربی و رقابت‌های منطقه‌ای، همکاری‌هایش با ایران محدود باقی مانده است.
در این میان، بندر چابهار با رقبایی جدی مانند بندر فاو عراق و پروژه کریدور عرب-مد مواجه است. تهی‌دست تصریح کرد: «کشورهای منطقه مانند عراق، عربستان و قطر علاقه‌ای به فعال شدن چابهار ندارند، زیرا این بندر می‌تواند مزایای اقتصادی آن‌ها را کاهش دهد.»
او تأکید کرد که برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های چابهار، باید سرمایه‌گذاری داخلی افزایش یابد و زیرساخت‌های این بندر بهبود یابد. به گفته وی، این بندر می‌تواند به هاب منطقه‌ای خدمات و سوخت‌رسانی تبدیل شود و نقش مهمی در تجارت جهانی ایفا کند.
تهی‌دست با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به اهمیت استراتژیک چابهار گفت: «این بندر می‌تواند یکی از برگ‌های برنده ایران در مذاکرات جهانی باشد، اما همچنان در وضعیت معلق باقی مانده است.»
 
م/۱۱۰
 
 
کد خبر 130490