همزمان با گسترش فناوریهای نوین در عرصههای گوناگون، چین شاهد رشد پدیدهای تازه در صنعت گردشگری است؛ گردشگری فناورانه، تجربهای که مرز میان علم و واقعیت مجازی را از میان برداشته و گردشگران را به دنیای آینده میبرد.
به گزارش خبرگزاری شینهوا، در شهر نانجینگ، بازدیدکنندگان با استفاده از عینکهای واقعیت مجازی (VR) به دوران باستان بازمیگردند و شاهد زنده شدن ارتش سفالی چین هستند. در پایگاههایی با موضوع سیاره مریخ نیز کودکان با لباسهای فضانوردی، مأموریتهای شبیهسازیشده فضایی را تجربه میکنند.
مسئولان گردشگری چین میگویند تلفیق فناوریهایی مانند هوش مصنوعی و واقعیت مجازی با میراث فرهنگی، شکل تازهای از گردشگری تعاملی را پدید آورده است که هم سرگرمکننده و هم آموزشی است. طبق برآوردها، ارزش بازار گردشگری هوشمند چین تا سال ۲۰۲۵ از ۱.۴ تریلیون یوان (حدود ۱۹۷ میلیارد دلار آمریکا) فراتر خواهد رفت.
در این میان، موزههای علمی و فضاهای آموزش عمومی نیز به مقاصد محبوب خانوادهها تبدیل شدهاند. در موزه علم و فناوری شنژن، کودکان در نمایشگاهی فضایی به «سفر در کیهان» میپردازند و در موزه علم چینگدائو، با عینکهای VR نقش «باستانشناس زیر آب» را ایفا میکنند.
کارشناسان بر این باورند که ترکیب فناوری با گردشگری فرهنگی، مفاهیم انتزاعی علم را به تجربهای ملموس و لذتبخش تبدیل کرده است. وو گووپینگ، رئیس انجمن گردشگری صنعتی شهر ووشی میگوید: «نسل جوان امروز بیش از هر زمان به تجربههای مشارکتی و تعاملی علاقه دارد و فضاهای فناورانه دقیقاً این نیاز را پاسخ میدهند.»
به گفته پژوهشگران، گردشگری فناورانه دیگر پدیدهای محدود نیست، بلکه در حال تبدیل شدن به جریان اصلی مصرف فرهنگی در چین است و میتواند موتور تازهای برای رونق بازار گردشگری و افزایش مصرف داخلی باشد.
انتهای پیام/
نظر شما