۲۷ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۸
رشد بی‌سابقه تولید محتوای خبری توسط هوش مصنوعی در جهان

بر اساس بررسی‌های یک مؤسسه تحلیل داده بین‌المللی، برای نخستین بار در سال‌های اخیر، تعداد مقالات تولیدشده توسط سامانه‌های هوش مصنوعی در فضای مجازی، از محتوای نوشته‌شده توسط انسان‌ها پیشی گرفته است. با این حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد که در نتایج اصلی جست‌وجوهای اینترنتی، همچنان مقالات انسانی از اعتبار و جایگاه بالاتری برخوردارند.

به گزارش «تابش کوثر»، تازه‌ترین آمار منتشرشده از سوی شرکت تحلیل داده و بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو موسوم به Graphite نشان می‌دهد که شمار مقالاتی که به‌طور کامل یا عمدتاً توسط سامانه‌های هوش مصنوعی تولید می‌شوند، برای مدتی کوتاه از مقالات نوشته‌شده توسط نویسندگان انسانی بیشتر شده است.

این گزارش بیان می‌کند که پس از راه‌اندازی ChatGPT در نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی، میزان محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی به‌صورت تصاعدی افزایش یافته است؛ به‌گونه‌ای که سهم مقالات هوش مصنوعی در طول تنها یک سال، از ۸ درصد به ۳۹ درصد رسیده است. با این حال، این روند رشد در ماه‌های اخیر متوقف و به سطحی تقریباً برابر با محتوای انسانی رسیده است.

بر اساس این پژوهش، شرکت Graphite با بررسی ۶۵ هزار مقاله تصادفی به زبان انگلیسی از مجموعه داده عمومی Common Crawl (از سال ۲۰۲۰ تا مه ۲۰۲۵)، میزان استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در تولید محتوا را ارزیابی کرده است. در این مطالعه، هر مقاله به بخش‌های ۵۰۰ کلمه‌ای تقسیم و با استفاده از سامانه Surfer AI Detector تحلیل شد. اگر بیش از نیمی از متن هر مقاله به‌عنوان تولیدشده توسط مدل هوش مصنوعی شناسایی می‌شد، آن مقاله در دسته محتوای هوش مصنوعی قرار می‌گرفت.

گزارش می‌افزاید که در این نمونه‌گیری، مطالب منتشرشده در رسانه‌های دارای اشتراک (Paywall) لحاظ نشده‌اند. همچنین، احتمال داده می‌شود که برخی مقالاتی که توسط نویسندگان انسانی اما با کمک ابزارهای هوش مصنوعی ویرایش شده‌اند، به اشتباه در دسته‌ی محتوای کاملاً ماشینی قرار گرفته باشند. از این‌رو، تعمیم نتایج این تحقیق به کل محتوای اینترنت، زودهنگام خواهد بود؛ هرچند روند کلی افزایش نقش هوش مصنوعی در تولید محتوا، غیرقابل انکار است.

با وجود این رشد، کارشناسان تأکید می‌کنند که افزایش کمّی محتوا به معنای افزایش کیفیت نیست. بر اساس نتایج این مطالعه، در میان مقالاتی که در جایگاه‌های نخست موتور جست‌وجوی گوگل قرار دارند، بیش از ۸۶ درصد همچنان توسط انسان نوشته شده‌اند. الگوریتم‌های گوگل نیز همچنان به محتوایی امتیاز بیشتری می‌دهند که دارای منبع مشخص، نویسنده‌ی واقعی و داده‌های اصیل و مستند باشد.

تحلیلگران رسانه‌ای بر این باورند که هرچند هوش مصنوعی در سرعت تولید محتوا نقش مؤثری یافته است، اما جایگزینی کامل آن با نویسندگان انسانی، به‌ویژه در عرصه‌ی اخبار دقیق، تحلیل‌های سیاسی و گزارش‌های مبتنی بر داده‌های میدانی، در آینده‌ی نزدیک بعید به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر 142405

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha