به گزارش تابش کوثر، در هفتههای گذشته، چندین سانحه هوایی جدی رخ داده که برخی از آنها تلفات بالایی داشتهاند. برخورد هوایی در نزدیکی واشنگتن که جان ۶۷ نفر را گرفت، سقوط یک هواپیما در فیلادلفیا و سقوط یک هواپیمای دیگر در آلاسکا که باعث مرگ ۱۰ نفر شد، از مهمترین این حوادث هستند. علاوه بر این، در فرودگاه سیاتل، یک هواپیمای خطوط هوایی ژاپن هنگام تاکسی کردن با یک هواپیمای پارکشده دلتا برخورد کرد و در هوستون، یک هواپیمای یونایتد ایرلاینز هنگام برخاستن دچار آتشسوزی در بال شد که ناشی از نقص فنی در موتور بود.
در کنار این حوادث، کشف چند مسافر قاچاق در قسمت چرخهای فرود هواپیماها که جان خود را از دست داده بودند و همچنین باز شدن درِ اضطراری یک هواپیما در فرودگاه بوستون نگرانیهای بیشتری را در مورد امنیت پروازها ایجاد کرده است.
مرگبارترین این حوادث در ۲۹ ژانویه رخ داد؛ زمانی که یک هواپیمای مسافربری آمریکایی با یک بالگرد ارتش برخورد کرد و همه سرنشینان هر دو وسیله جان خود را از دست دادند. این حادثه مرگبارترین سانحه هوایی در آمریکا از سال ۲۰۰۱ تاکنون بوده است. پیش از این، آخرین سقوط مرگبار یک هواپیمای مسافربری آمریکایی در فوریه ۲۰۰۹ اتفاق افتاده بود.
در آلاسکا، سقوط یک هواپیمای تکموتوره سسنا در اول فوریه جان ۱۰ نفر از جمله خلبان را گرفت. در ۳۱ ژانویه نیز، یک هواپیمای پزشکی در فیلادلفیا سقوط کرد که باعث مرگ ۶ سرنشین و یک نفر روی زمین شد. این هواپیما پس از برخاستن از فرودگاهی کوچک، در منطقهای مسکونی سقوط کرد و آتشسوزی گستردهای بهدنبال داشت.
سوانح هوایی، بهویژه حوادث مرگبار، معمولاً توجه زیادی را به خود جلب میکنند. اما در مجموع، پرواز با هواپیما همچنان یکی از ایمنترین روشهای سفر است.
با این حال، در سایر نقاط جهان نیز حوادث مشابهی رخ داده است. سقوط یک هواپیما در کرهجنوبی در دسامبر که به مرگ ۱۷۹ نفر منجر شد، از جمله این موارد است. همچنین، دو سقوط مرگبار بوئینگ ۷۳۷ مکس در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و جدا شدن یک قطعه از بدنه این مدل هواپیما در پرواز، نگرانیها درباره ایمنی این مدل را افزایش داده است.
یکی از مشکلاتی که در این زمینه مطرح شده، کمبود نیروی انسانی در برجهای مراقبت پرواز است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که ساعات کاری طولانی، دستمزدهای پایین و بازنشستگیهای اجباری باعث کاهش تعداد کنترلکنندگان ترافیک هوایی شده است. دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا نیز با انتقاد از سیستم کنترل ترافیک هوایی این کشور، آن را «قدیمی» خوانده و وعده داده است که این سیستم را اصلاح کند.
م/110*
نظر شما