ایران و فرصت‌های ازدست‌رفته در نمایشگاه اتواکسپوی هند

بزرگ‌ترین نمایشگاه خودرو هند با حضور برترین خودروسازان جهان برگزار شده، اما ایران، با وجود ظرفیت‌های بالقوه، نماینده‌ای در این رویداد نداشت.

به گزارش تابش کوثر، نمایشگاه بین‌المللی اتواکسپوی هند، بزرگ‌ترین رویداد خودرویی این کشور، با حضور خودروسازان مطرح جهان در حال برگزاری است. اما در میان این شرکت‌های بزرگ، غیبت نمایندگان ایرانی به‌وضوح مشهود است؛ فرصتی ارزشمند که ایران به دلیل مشکلات ساختاری صنعت خودروسازی و سیاست‌های ناکارآمد از دست داده است.
بزرگ‌ترین نمایشگاه خودرو هند از ۲۸ دی با حضور بیش از ۱۵۰۰ غرفه آغاز شده و شرکت‌هایی چون مرسدس‌بنز، بی‌ام‌و، هیوندای، کیا، تاتا موتورز، و ماهیندرا تازه‌ترین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته‌اند. این رویداد، علاوه بر نمایش جدیدترین مدل‌ها، بستری برای تبادل فناوری و ارتقای همکاری‌های بین‌المللی فراهم کرده است.
هند به‌عنوان سومین بازار بزرگ فروش خودرو در جهان، میزبان شرکت‌هایی است که با معرفی مدل‌های اختصاصی، جایگاه خود را در این بازار تثبیت می‌کنند. از جمله خودروسازان برجسته هندی، تاتا موتورز و ماهیندرا هستند که با تمرکز بر طراحی‌های مدرن و خودروهای برقی در سطح جهانی در حال رقابت‌اند.
در مقابل، خودروسازی ایران با خروج شرکای بین‌المللی و تمرکز بر مونتاژ خودروهای چینی در سال‌های اخیر، همچنان با فناوری‌های قدیمی و نبود رقابت در بازار دست‌به‌گریبان است. غیبت نمایندگان ایرانی در نمایشگاه‌های معتبر، فرصتی برای مشارکت در انتقال فناوری و عقد تفاهم‌نامه‌های جدید را از بین برده است.
به گفته کارشناسان، خودروسازی ایران تنها از دو راه می‌تواند این عقب‌ماندگی را جبران کند: سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خودروسازی بین‌المللی یا ایجاد روابط مستحکم برای انتقال فناوری. با این حال، سیاست‌های ناکارآمد و تمرکز بر سودآوری کوتاه‌مدت، انزوای بیشتر این صنعت را به همراه داشته است.
به گزارش تجارت نیوز، غیبت ایران در اتواکسپوی هند، نه‌تنها نماد فرصتی ازدست‌رفته برای توسعه، بلکه هشداری درباره مسیر آینده صنعت خودروسازی کشور است که بیش از هر زمان دیگری نیاز به بازنگری و تحول دارد.

م/۱۱۰

کد خبر 140281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha