بحران آموزش در ایران؛ دو نفر از هر پنج دانش‌آموز هیچ نمی‌آموزند

نتایج آزمون تیمز ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که ۲۱ درصد از دانش‌آموزان ایرانی عملکرد بسیار ضعیفی دارند و از هر پنج دانش‌آموز، دو نفر هیچ‌چیزی نمی‌آموزند.

به گزارش تابش کوثر، مطالعه تیمز که هر چهار سال یک‌بار در حدود ۱۰۰ کشور برگزار می‌شود، عملکرد دانش‌آموزان پایه‌های چهارم و هشتم را در ریاضی و علوم ارزیابی می‌کند. در آزمون تیمز سال قبل، ۶,۱۳۸ دانش‌آموز پایه چهارم و ۶,۲۲۶ دانش‌آموز پایه هشتم از ۲۲۴ مدرسه در ایران شرکت کردند.

ایران در این آزمون با میانگین نمره ۵۰۰ فاصله دارد و در هر دو درس ریاضی و علوم پایین‌تر از مقیاس وسط قرار گرفته است. در پایه چهارم، ایران رتبه ۵۳ در ریاضی و ۴۹ در علوم را از میان ۵۸ کشور کسب کرده و در پایه هشتم، رتبه ۳۱ در ریاضی و ۳۶ در علوم را از میان ۴۴ کشور به دست آورده است.

مسعود کبیری، مدیر مرکز مطالعات تیمز و پرلز ایران، اظهار داشت: «۴۱ درصد دانش‌آموزان ایرانی به پایین‌ترین سطح عملکرد نمی‌رسند و ۲۱ درصد آنها بسیار ضعیف هستند. از هر پنج دانش‌آموز ایرانی، دو نفر اصلاً یاد نمی‌گیرند و ۷۰ درصد دانش‌آموزان مدارس روستایی پسرانه به حداقل سطح یادگیری نمی‌رسند

کبیری افزود: «کسب نمره پایین در آزمون تیمز بسیار ساده است و شامل سوالاتی ابتدایی مانند انجام چهار عمل اصلی ریاضی و خواندن یک نمودار ساده می‌شود. یکی از سوالات آزمون تیمز پایه چهارم این است: '۴۰۳-۱۰۰۰ چند می‌شود؟' در سال ۲۰۱۹، ۴۹ درصد و در سال ۲۰۲۳، ۵۹ درصد دانش‌آموزان به این سوال پاسخ درست دادند

وی تأکید کرد که این نتایج ضرورت توجه ویژه به مناطق محروم، مدارس کم‌برخوردار و دانش‌آموزان نیازمند به توجه علمی را برجسته می‌کند. کبیری پیشنهاد داد که تعطیلات مدارس به جای اول خرداد، در ابتدای تیرماه آغاز شود.

م/110

کد خبر 140166

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha