به گزارش تابش کوثر، نتایج آزمون تیمز ۲۰۲۳ نشاندهنده افت چشمگیر دانشآموزان ایرانی در دروس ریاضی و علوم است. ضعف شدید در قدرت استدلال و افت عملکرد طی دهه گذشته، زنگ خطری برای نظام آموزشی کشور محسوب میشود.
بر اساس نتایج آزمون تیمز ۲۰۲۳، دانشآموزان پایه چهارم و هشتم ایران در دروس ریاضی و علوم عملکردی ضعیف و نامطلوب داشتند. در این گزارش، افت ۱۱ نمرهای ایران در ریاضی پایه چهارم از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۳ و کاهش نمره از ۴۳۱ به ۴۲۰ ثبت شده است. در علوم نیز، نمره ایران طی همین دوره از ۴۵۳ به ۴۳۲ کاهش یافته است.
در پایه هشتم، وضعیت ریاضی با افت ۲۳ امتیازی در سال ۲۰۲۳ نسبت به ۲۰۱۹، از ۴۳۶ به ۴۲۳ رسیده و در علوم نیز کاهش مشابهی ثبت شده است. ایران در این آزمون در مقایسه با کشورهای منطقه از جمله قزاقستان، امارات و ژاپن عملکرد پایینتری داشته اما همچنان بالاتر از عربستان قرار دارد.
به گفته حجتالله بنیادی، پژوهشگر نظام آموزشی، این نتایج نشاندهنده ضعف در برنامهریزی، استخدامهای بیقاعده، تغییرات عجولانه در ساختار نظام آموزشی و عدم بهروزرسانی محتوای درسی است. وی تاکید کرد که ضعف در قدرت استدلال دانشآموزان نسبت به محفوظات از مهمترین یافتههای این مطالعه است.
بنیادی همچنین به عوامل دیگری همچون افزایش تراکم کلاسی، کمبود دورههای مهارتآموزی معلمان، و عدم تحقق وعدههای معیشتی معلمان اشاره کرد که تاثیر مستقیمی بر نتایج ضعیف تیمز داشتهاند.
وی پیشنهاد داد که پژوهشهای دقیقی توسط نهادهای مرتبط مانند پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان انجام شود تا عوامل مؤثر بر این افت عملکرد شناسایی و اصلاحات لازم در ساختار نظام آموزشی کشور صورت گیرد.
م/110
نظر شما