به گزارش تابش کوثر، در یک پیشرفت تازه در حوزه فناوری واقعیت ترکیبی، پژوهشگران توانستهاند هولوگرامهای سهبعدیای بسازند که میتوان آنها را لمس کرد، جابهجا کرد و حتی با دست فشار داد.
این دستاورد که در تاریخ ۶ مارس در آرشیو باز HAL منتشر شده، با استفاده از مواد الاستیک در نمایشگرهای حجمی، امکان تعامل فیزیکی با گرافیکهای سهبعدی را فراهم کرده است.
این فناوری به کاربران اجازه میدهد بدون آسیب رساندن به سامانه، با اشیای مجازی مانند مکعب سهبعدی تعامل مستقیم برقرار کنند.
این پژوهش هنوز مورد داوری علمی قرار نگرفته، اما دانشمندان ویدیویی از نمایش عملی این فناوری منتشر کردهاند.
آسییر مارزو، نویسنده اصلی این پژوهش و استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه دولتی ناوارای اسپانیا، در بیانیهای گفت: «ما به تعامل مستقیم با تلفنهای همراهمان عادت کردهایم؛ جایی که با لمس یک دکمه یا کشیدن انگشت روی صفحه کار انجام میشود — این نوع تعامل برای انسانها طبیعی و شهودی است. این پروژه به ما امکان میدهد همین نوع تعامل طبیعی را با گرافیکهای سهبعدی داشته باشیم و از تواناییهای ذاتیمان در دید و دستکاری سهبعدی بهره بگیریم.»
پژوهشگران قصد دارند یافتههای خود را در کنفرانس بینالمللی «CHI در زمینه عوامل انسانی در سامانههای رایانشی» که از ۲۶ آوریل تا ۱ مه در ژاپن برگزار میشود، ارائه کنند.
هولوگرامهایی که میتوان لمسشان کرد، دیگر تخیل نیست
اگرچه هولوگرامها مدتهاست در نمایشگاههای عمومی یا عینکهای هوشمند مورد استفاده قرار میگیرند، اما امکان تعامل فیزیکی با آنها تاکنون تنها در فیلمهای علمی-تخیلی دیده شده است.
در این پژوهش، برای نخستینبار گرافیکهای سهبعدی بهگونهای طراحی شدهاند که در هوا و تنها با دستان انسان قابل دستکاری باشند.
در مرکز این فناوری، نمایشگرهای حجمیای قرار دارند که از یک پخشکننده تصویر بسیار سریع تشکیل شدهاند. روی این سطح لرزان، هزاران تصویر بهصورت همزمان و در ارتفاعهای مختلف پخش میشوند تا گرافیک سهبعدی تشکیل شود.
با این حال، لرزش شدید این سطح سخت باعث میشود که برخورد با دست انسان بتواند به آن آسیب بزند یا خطرآفرین باشد.
پژوهشگران برای حل این مشکل از مادهای انعطافپذیر استفاده کردهاند — گرچه جزئیات آن را هنوز فاش نکردهاند — که میتوان آن را لمس کرد بدون آنکه به پخشکننده یا تصویر آسیبی برسد.
مشکل دیگر، تغییر شکل مادهی الاستیک در هنگام لمس بود که باعث اعوجاج در تصویر میشد. برای رفع این مسئله، تیم تحقیقاتی از اصلاح تصویر استفاده کرده تا هولوگرام بهدرستی نمایش داده شود.
هرچند این فناوری هنوز در مرحله آزمایشی است، اما کاربردهای بالقوهای در صورت تجاری شدن آن پیشبینی میشود.
در ادامه این بیانیه آمده است: «نمایشگرهایی مانند صفحهنمایش و دستگاههای همراه در زندگی ما برای کار، آموزش یا سرگرمی حضور دارند. گرافیکهای سهبعدی که بتوان مستقیماً با آنها تعامل داشت، در آموزش — مثلاً برای مشاهده و مونتاژ قطعات یک موتور — کاربرد دارند.»
«علاوه بر این، چندین کاربر میتوانند بهصورت مشارکتی و بدون نیاز به هدستهای واقعیت مجازی با محتوا تعامل داشته باشند. این نوع نمایشگرها میتوانند در موزهها بسیار مفید باشند.بدیدن ترتیب بازدیدکنندگان میتوانند تنها با نزدیک شدن، مستقیماً با محتوای نمایشگاه تعامل کنند.»
م/۱۱۰*
نظر شما