به گزارش تابش کوثر، نتایج آزمون بینالمللی تیمز (TIMSS)2023 نشان میدهد دانشآموزان پایه چهارم ایران در درس ریاضی با نمره 420 رتبه 54 را از میان 64 کشور کسب کردهاند. این نمره نسبت به سال 2019 که 443 بود کاهش یافته است. بهترین عملکرد ایران در این آزمون به سال 2019 بازمیگردد، اما همچنان کمتر از میانگین جهانی 500 است.
در درس علوم نیز دانشآموزان ایرانی رتبه 49 را از میان 63 کشور کسب کردهاند. نمره آنها در سال 2023 معادل 432 است که در مقایسه با نمره 441 در سال 2019 افت داشته است. بهترین نمره ایران در علوم به سال 2011 با 453 تعلق دارد.
آزمون پرلز (PIRLS) نیز که به سنجش سواد خواندن دانشآموزان میپردازد، نتایج مشابهی را نشان میدهد. نمره ایران در سال 2021 معادل 413 بوده است که از میانگین جهانی 500 پایینتر است. این نمره نسبت به سال 2001 تغییری نکرده، اما رتبه ایران از 32 به 40 کاهش یافته است.
به گفته کارشناسان، این آزمونها به دلیل انتخاب تصادفی دانشآموزان، معیار دقیقی برای ارزیابی عملکرد نظام آموزشی محسوب میشوند. در همین حال، موفقیتهای دانشآموزان المپیادی بهطور غیرواقعی بهعنوان معیار عملکرد کل نظام آموزشی ارائه میشود.
معاونت آموزش ابتدایی برای بهبود وضعیت اقداماتی از جمله طرح «حامی»، تقویت روشهای تدریس معلمان، تجهیز کتابخانههای کلاسی و بهرهگیری از فناوریهای نوین در آموزش را آغاز کرده است. این برنامهها با هدف بهبود کیفیت آموزش و ارتقای نتایج در آزمونهای بینالمللی طراحی شدهاند.
م/110
نظر شما