به گزارش رسانه تابش کوثر، میرزایی قمی گفت: «در ۶ ماه نخست سال جاری، ۴۰ درصد محصولات سایپا و ۲۰ درصد محصولات ایران خودرو در مراجعه نخست به مراکز معاینه فنی رد شدهاند و نیاز به رفع نقص داشتهاند.» این آمار شامل خودروهایی است که با وجود معافیت از دریافت معاینه فنی به دلیل عمر زیر چهار سال، به مراکز مراجعه کردهاند.
او این وضعیت را ناشی از نظارت ضعیف بر کیفیت تولید خودروها دانست و تأکید کرد که بخش قابلتوجهی از مشکلات مربوط به نقصهای ایمنی و آلایندگی است.
بر اساس آمارهای ارائهشده، حدود یک میلیون و ۱۰۴ هزار خودرو در ۹ ماه گذشته به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کردهاند که از این تعداد، ۸۵۸ هزار دستگاه در مراجعه نخست حضور داشتهاند. از این میان، ۱۲ درصد خودروها به دلیل نقصهای مربوط به آلایندگی و ۲۰ درصد به علت نقصهای دیگر مردود شدهاند.
میرزایی قمی افزود: «در تهران، حدود سه تا سه و نیم میلیون خودرو مشمول معاینه فنی هستند که از این تعداد، یک میلیون دستگاه نقص فنی دارند و ۵۰۰ هزار دستگاه آنها به نقص آلایندگی مبتلا هستند.»
مدیرعامل ستاد معاینه فنی به موتورسیکلتهای قدیمی بهعنوان یکی از مهمترین عوامل آلودگی هوا در تهران اشاره کرد و گفت: «موتورسیکلتها باید برای معاینه فنی مراجعه کنند، اما آمارها نشان میدهد که سال گذشته تنها ۸۲۳ دستگاه موتورسیکلت به مراکز مراجعه کردهاند که در مقایسه با تعداد واقعی موتورسیکلتهای فعال، این عدد تقریباً صفر است.»
وی توضیح داد که در طرح ارشادی معاینه فنی رایگان موتورسیکلتها، که از ۱۰ آذر تا ۱۰ بهمن در حال اجراست، ۲۴۰۰ موتورسیکلت مراجعه کردهاند، اما ۸۰۰ دستگاه به دلیل نقصهای متعدد موفق به دریافت معاینه فنی نشدهاند.
به گفته میرزایی قمی، وانتها نیز از وضعیت مشابهی رنج میبرند. او بیان کرد: «۵۰ درصد وانتهای مراجعهکننده به مراکز معاینه فنی مردود میشوند. در میان آنها، وانت آریسان با ۶۲ درصد مردودی بدترین آمار را دارد. همچنین پراید با ۴۵ درصد، ساینا با ۴۰ درصد و پژو ۴۰۵ با ۳۰ درصد در صدر خودروهای مردود در مراجعه نخست قرار دارند.»
وی با اشاره به خودروهای خارجی افزود: «در خودروهای وارداتی، میزان مردودی تنها ۰.۳ درصد است که نشاندهنده کیفیت بالاتر این محصولات است.»
میرزایی قمی بر لزوم اصلاح قوانین معاینه فنی تأکید کرد و گفت: «در حال حاضر، سن معافیت معاینه فنی چهار سال است، در حالی که گارانتی خودروها تنها دو سال اعتبار دارد. این تناقض باید توسط قانونگذار بررسی و بازنگری شود.»
وی همچنین از بهروزرسانی تجهیزات معاینه فنی در تهران خبر داد و اعلام کرد: «اکنون ۱۷ مرکز ثابت، ۱۵ مرکز سیار و ۱۱ خط ویژه موتورسیکلت در تهران فعال است و تمامی وسایل نقلیه باید نقصهای فنی و آلایندگی خود را برطرف کنند.»
م/۱۱۰
نظر شما