جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۲:۲۰
کد مطلب : 1656
باید برای دست‌ یافتن به ارزش‌ها سختی کشید

واکنش آیت‌الله مصباح یزدی به مکتب ایرانی:
باید از طرح مکاتب مختلف در مقابل اسلام خجالت بکشیم خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: کسانی دوست دارند ایرانیت و ناسیونالیست مطرح شود، زیرا از ابتدایی که به دانشگاه رفتند موضوع ایرانی‌گری مطرح شده است، این اصالت ناسیونالیست و ملیت کار خود را انجام می‌دهد و به نحوی برای برخی‌ها ارزش دارد که خدا و پیامبر(ص) آن ارزش را برایشان ندارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پیش از ظهر امروز در همایش ملی تعلیم و تربیت ارزش‌ها که در سالن‌ همایش‌های این مؤسسه برگزار شد، گفت: خوشبختانه شرایط حوزه به حدی رسیده که چنین همایش‌هایی با کیفیت مطلوب برگزار شود و نویسندگان و اساتید حوزه و دانشگاه با جدیت در آن مشارکت داشته باشند.

وی بیان کرد: تربیت مفهوم عامی است که حتی درباره گیاهان و درختان به کار گرفته می‌شود، اما در اینجا معنای خاصی منظور است، باغبان درختی را تربیت می‌کند اما این درخت از خود رفتاری نشان نمی‌دهد، اما در مورد انسان تعبیر دیگری منظور است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که اصل تربیت این است که برای انسان مکلف زمینه انتخاب صحیح فراهم ‌شود، خاطرنشان کرد: مایه‌هایی در انسان وجود دارد، این‌ مایه‌ها می‌تواند رشد داده شود و مربی فقط جنبه کاتالیزور و فراهم‌کننده شرایط را دارد.

در مسأله تربیت موضع خود را در برابر مکاتب گوناگون مشخص کنیم
وی خاطرنشان کرد: ارزش‌ عرض عریضی دارد و مصادیقش از عموم و خصوص کاربردهای گسترده‌ای دارد، برخی آن را در حوزه اخلاق یا حوزه‌های کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از آن طرح می‌کنند، برخی آن را در دایره اخلاق مذهبی دانسته‌اند و بعضی آن را تا آداب عرفی رسانده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: ارزش در فرهنگ ما به معنای آداب و ادب است، یعنی رفتارهای خاصی در انسان نهادینه شود؛ فیلسوفانی که در این موضوع صحبت کردند رویکردهای متفاوتی دارند، برخی روحیه عمل‌گرایی دارند و می‌گویند آنچه که مورد استفاده عملی قرار می‌گیرد، ارزش دارد، اما به دلیل و ریشه آن کاری ندارند، حاضر نیستند به فلسفه آن بپردازند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که کسانی که گرایش‌های پوزیتویستی دارند می‌گویند ارزش‌ها متفاوت است، خاطرنشان کرد: در یک زمان چیزی ارزش است و در زمان دیگر این موضوع تغییر می‌کند و باید از جامعه گرفت، گاه جامعه چیزی را ارزش می‌داند و گاه ضد ارزش را موضوع دیگری می‌داند.

وی بیان کرد: ما به دلیل اسلامی و انقلابی بودن باید موضع خود را در برابر این مکاتب مشخص کنیم که آیا می‌خواهیم تاریخچه افکار را بررسی کنیم، یا می‌خواهیم یک رویکرد ویژه‌ای را تأیید و ترجیح آن را بر سایر مکاتب اثبات کنیم، البته در این بحث هم این طور نیست که همه دانشمندان فکر یکپارچه‌ای داشته باشند.

ارزش مطلق نزدیکی به خدا است
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که باید به این مسأله پرداخت که تربیت دینی چه نسبتی با عقل دارد، ادامه داد: باید بحث شود که آیا ارزش‌های دینی موضوع جداگانه‌ای از ارزش‌های عقلانی است.

وی گفت: ارزش‌های اسلامی منحصر به آداب نیست و شامل اخلاق و آداب هم می‌شود، همه مسائلی که خوب و بد در آن وجود دارد را دربرمی‌گیرد.

آیت‌الله مصباح یزدی بیان کرد: انسان هر کار اختیاری و آگاهانه را برای دست‌یابی به نتیجه انجام می‌دهد، گاه این هدف مادی است، برای این گرایش ارزش‌ها دنیوی است، اما کسی که معتقد است زندگی طولانی‌تر است و هدف دیگری دارد ارزش‌ها را از امور مادی به امور اخروی سرایت می‌دهد.

وی با بیان این‌که در بینش اسلامی ارزش مطلق فقط در هدف بودن خدای متعال مصداق می‌یابد، ادامه داد: ارزش مطلق قرب به خداست، حتی دست‌یابی به نعمت‌های بهشتی نیز ارزش مطلقی نیست، افراد کمی در عالم بشریت پیدا می‌شوند که چنین بینشی مانند حضرت علی(ع) داشته باشند که بفرماید خدایا من تو را برای این‌که اهل عبادت بودی پرستیدم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این‌که اسلام ارزش اصیل را مخصوص خدا دانسته است، خاطرنشان کرد: خدا دیگران را محروم نکرده زیرا انسان‌ها ظرفیت‌های متفاوتی دارند، بلکه ورود به بهشت و ترس از جهنم را برای برخی انسان‌ها از سوی خداوند نوعی ارزش شمرده است.

فرهیختگان حوزوی فرهنگ اصیل اسلامی را در جامعه ترویج دهند

وی بیان کرد: ارزش‌های دیگر هم به کمال بی‌نهایت الهی وابسته است، پرتوی از او باید بتابد تا دیگر چیزها ارزش پیدا کند و این در فهم ارزش‌ها اصل محسوب می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که در برخی مکتب‌ها قائل به ارزش‌های حقیقی نیستند و ارزش را اعتباری و قراردادی می‌دانند، ادامه داد: در فرهنگ خودمان گاه از این فرهنگ تأثیر گرفته‌ایم، گاه متأثر از یک فرهنگ جهانی پذیرفتیم ارزش‌ها را اجتماع تعیین می‌کند، فرهنگ ما یک فرهنگ التقاطی است.

وی بیان کرد: فرهیختگان و فضلای حوزوی باید فرهنگ اصیل اسلامی را رواج دهند و این بحث را به طور ریشه‌ای بررسی کنند، این فرهیختگان باید در سایر قشرهای جامعه مانند اساتید دانشگاه، برنامه‌سازان صدا و سیما، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران و نویسندگان تأثیرگذار شوند تا این فرهنگ به جامعه سرایت یابد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: کسانی دوست دارند ایرانیت و ناسیونالیست مطرح شود، زیرا از ابتدایی که به دانشگاه رفتند موضوع ایرانی‌گری مطرح شده است، این اصالت ناسیونالیست و ملیت کار خود را انجام می‌دهد، به طوری که برای برخی‌ها ارزش دارد خدا و پیامبر(ص) به مانند ارزش ایرانیت نیست.

وی با اشاره به این‌که برای اصلاح این وضعیت باید از پایه‌های اسلامی و هستی‌شناسی اسلامی شروع کنیم، اضافه کرد: آن وقت به این برسیم که همه برکات در سایه اسلام است و خجالت بکشیم از این‌که در برابر اسلام سخن از مکتب دیگری به میان بیاوریم.

انسان با انتخاب رهبر شایسته و اطاعت از وی به سعادت می‌رسد
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که قرآن کریم برای انتقال مفاهیم به اذهان از شیوه‌های هنری ویژه‌ای استفاده کرده است، ادامه داد: قرآن از داستان سرایی برای انتقال مفاهیم استفاده کرده است، داستان جالوت و طالوت را بیان می‌کند، در این داستان به مقاومت اشاره شده است.

وی اظهار داشت: نمونه عینی این داستان در جنگ ۸ ساله، جنگ ۳۳ روزه و ۸ روزه اتفاق افتاد، باید برای دست‌ یافتن به ارزش‌ها سختی کشید، پیروزی در شرایط راحتی حاصل نمی‌آید.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که در جنگ ۸ ساله رزمندگان گاه سه شبانه روز خواب به چشم شمان نمی‌آمد، تصریح کرد: یک شیوه برای انتقال مفاهیم جنگ استفاده از خاطرات جنگ است، تأکید رهبر معظم انقلاب بر نوشتن این خاطرات بر این اساس است، نباید این رشادت‌ها فراموش نشود زیرا این خاطرات با ارائه الگو نسل دیگری را می‌پرورد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که هدف دست یافتن به این ارزش‌ها پیروزی در جنگ نیست، بلکه عبادت و ارتباط با خداوند است، که این عبادت جنبه‌های مختلفی دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌‌که انتخاب رهبر یکی از جنبه‌های عبادت است، ادامه داد: اگر انسان می‌خواهد به سعادت حقیقی برسد باید رهبری حقیقی را انتخاب کند و اگر رهبر مرضی خدا بود باید با جان و دل از او اطاعت کند؛ آن گاه خداوند کمک می‌کند هم خواسته‌های دنیا تأمین شود و هم به سعادت اصلی که ارتباط و قرب با خدا است، دست یابد./۹۱۴/پ۲۰۱/ج
https://tabeshekosar.ir/vdcj.ievfuqemmsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما