شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 4 May 2024
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۱۱
کد مطلب : 653
آیت الله مصباح یزدی نتیجه اکتفا کردن به نازل ترین مراتب ایمان را پشیمانی و عذاب حسرت دانست و گفت: اگر باور کنیم که ایمان تنها راه سعادت است نباید به هیچ مرتبه ای از آن قانع شویم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در دفتر مقام معظم رهبری در قم، با بیان این که انسان به لحاظ فطری بی نهایت طلب است، اظهارداشت: اگر باور داشته باشیم ایمان تنها راه سعادت است نباید به هیچ مرتبه ای از ایمان اکتفا کنیم.


وی نتیجه اکتفا کردن به نازل ترین درجات ایمان را پشیمانی و عذاب حسرت عنوان کرد و گفت: در آن دنیا انسان وقتی می بیند دوست و همراهش که به لحاظ امکانات با او مساوی بوده است به چه درجاتی رسیده است حسرت می خورد از این که از عمرش به خوبی استفاده نکرده و این نوعی عذاب است؛ به همین دلیل یکی از نام های قیامت یوم الحسرت است.


رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با اشاره به مراتب متعدد ایمان در برخی روایات، ابرازداشت: چنین تقسیماتی کلی است اگر بخواهیم بررسی دقیق تری داشته باشیم خواهیم دید که فاصله هر مرتبه با رتبه دیگر بسیار بیشتر از آن چیزی است که به ذهن ما می رسد.

مباحث کلامی برای رسیدن به درجات بالای ایمان لازم است ولی کافی نیست
استاد اخلاق حوزه علمیه قم کسب شناخت و علم را برای رسیدن به درجات بالای ایمان کافی ندانست و گفت: تبحر در مباحث کلامی و مجهز بودن به استدلال و دلیل تنها برای رفع شبهات پاسخگو است و آن طور که باید در دل ما اثر نمی گذارد و نورانیت لازم را ایجاد نمی کند؛ به تعبیر روایات چه بسا کسانی که سالیان دراز این مباحث را موشکافی می کنند اما در ایمان و عمل چندان پیشرفتی نمی کنند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: در کسب شناخت و علم معرفت تنها از راه ذهنی حاصل می شود، هرچند که تا مراحلی همین شناخت می تواند به ما کمک کند ولی برای رسیدن به ایمان حقیقی نیاز به عنایت ویژه خدا داریم؛ این همان علمی است که در روایات به نور تعبیر شده و می فرماید خدا به هرکس بخواهد این علم را می بخشد.


وی درس خواندن و مباحثات علمی را برای رشد ایمان کافی ندانست و گفت: ما در این مسیر نیاز به چیزهای دیگری نیز داریم؛ قدم اول این است که باور کنیم معرفت والا وجود دارد و تأثیر زیادی بر روح ما می گذارد، بلکه حتی قدرت عمل در ما ایجاد می کند، اعمالی که فراتر از کارهای طبیعی و محسوس است.


استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که ارزش های معمول و رایج بین انسان ها برای اهل بیت(ع) و اولیای الهی چندان ارزشی ندارد، خاطرنشان کرد: پول، مقام، شهرت، عناوین و القاب، فرزند، همسر، این ها چیزهایی است که بیشتر انسان ها به دنبال آن هستند در صورتی که باید ملاک ارزش گذاری ما بر اساس نظر خدا و اولیای طاهرینش باشد.


لذت های دنیا پرستان در مقایسه با ارزش های والای انسانی مضحک است
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: کسانی که بویی از لذت ها و ارزش های والای انسانی برده اند به تلاش بیهوده دنیا پرستان نیشخند می زنند، مثل ما که به بازی ها و دعواهای کودکان می خندیم؛ برخی برای اینکه نام شان زودتر از سایرین آورده شود و عکس شان بالاتر از دیگران نصب شود تلاش می کنند، این کارها در نظر اهل معرفت بسیار مضحک است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به بیهودگی صرف کردن عمر برای مال اندوزی، گفت: برخی عمری را تلاش می کنند که بر ثروت خود بیفزایند حتی در سنین ۸۰ الی ۹۰ سال هم دست از این کار نمی کشند، گاهی حاضر می شوند بخاطر یک ملک جان بدهند و بر روی هم اسلحه بکشند؛ به برکت هدایت انبیا می توانیم به معرفتی دست پیدا کنیم که به پوچی چنین لذت های پی ببریم.


وی در تبیین روایتی از امام صادق(ع)، اظهار کرد: حضرت می فرماید اگر مردم می دانستند که معرفت خدا چه ارزشی دارد هیچ گاه به نعمت ها، ثروت ها و لذت هایی که دشمنان ما از آن بهره مند هستند، اعتنایی نمی کردند و همه عالم در نظرشان آنقدر بی ارزش و پست می شد مثل چیزهای کثیفی که در معابر زیر پا می مانند، دوست داشتند آن ها را له کنند.


استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: اگر انسان ها ارزش معرفت خدا را بدانند همان لذتی که اولیای الهی در بهشت می برند را در همین دنیا خواهند چشید، لذتی که متنعمین و سلاطین دنیا از آن بی بهره اند؛ کسی که معرفت به خدا داشته باشد از تنهایی نگران و وحشت زده نمی شود، از هیچ درد و بیماری رنج نمی برد، همیشه در نور است و هیچ گاه در تاریکی نخواهد بود
https://tabeshekosar.ir/vdchtxn-d23nm.ft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما