رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از حل مشکل سنوات ارفاقی معلمان استثنایی خبر داد و گفت: با هماهنگی کمیسیون اجتماعی دولت این مشکل را حل کردیم و در حال حاضر مجوز صادر شده است.

به گزارش تابش کوثر، مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خصوص «تعداد دانش‌آموزان استثنایی در کشور»، اظهار داشت: حدود ۱۲۸ هزار دانش‌آموز استثنایی در کشور وجود دارد که حدود ۷۴ هزار دانش‌آموز در مدارس خاص هستند و بقیه دانش‌آموزان، در مدارس تلفیقی تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا و جسمی و حرکتی به صورت تلفیقی در مدارس حضور دارند و نظام آموزشی این دانش‌آموزان عادی است؛ ضمن اینکه برای دانش‌آموزان نابینا کتاب‌ها به صورت خط بریل و برای دانش‌آموزان ناشنوا نیز مناسب‌سازی شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تأکید بر اهمیت آموزش تلفیقی، افزود: در سه، چهار سال گذشته آمار دانش‌آموزان مدارس استثنایی نسبتاً ثابت بوده است و در مقابل ۲۰ هزار دانش‌آموز به سمت مدارس عادی هدایت شده‌اند.

قدمی با تأکید بر عدم جداسازی دانش‌آموزان استثنایی از دانش‌آموزان عادی، یادآور شد: به سمت دانش‌آموزان تلفیقی در مدارس پیش می‌رویم؛ ضمن اینکه باید در این مسیر معلم رابط وجود داشته باشد تا به معلم عادی سرویس‌های لازم را ارائه دهد، همچنین محتوای آموزشی را برای معلمان عادی در جهت آشنا شدن با روش‌های آموزشی آماده کرده‌ایم و در این مسیر فیلم‌های آموزشی تهیه شده است.

وی در خصوص «کتاب‌های تحصیلی سال تحصیلی آینده دانش‌آموزان استثنایی»، تصریح کرد: ۸۰ درصد کتاب‌های بریل دانش‌آموزان نابینا آماده شده و در حال ارسال به استان‌هاست و فقط منتظر کتاب‌های پایه جدید هستیم تا آن را به صورت بریل درآوریم و پیش‌بینی می‌کنیم تا اواخر مرداد یا اوایل شهریور ماه کتاب‌ها به مدارس ارسال شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اضافه کرد: کتاب‌های دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی تألیف شده و در حال چاپ است و پیش‌بینی می‌کنیم این کتاب‌ها در تیر یا مرداد ماه به مدارس ارسال شود.

قدمی در خصوص «ارائه خدمات رفاهی برای دانش‌آموزان استثنایی»، عنوان کرد: در بخش سرویس‌ ایاب و ذهاب، بودجه این حوزه از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سال ۹۲، به ۲۳ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.

وی ابراز داشت: در مناطق محروم کشور سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی رایگان است و در مناطق غیر برخوردار نیز بین ۶۰ تا ۸۰ درصد هزینه آن را تأمین می‌کنیم، اما نیاز کشور در این خصوص ۳۶ میلیارد تومان است و در تهران ۸ میلیارد تومان بودجه مورد نیاز ایاب و ذهاب دانش‌اموزان است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تأکید بر خدمات‌رسانی به دانش‌آموزان مناطق محروم و صعب‌العبور خاطرنشان کرد: در این راستا تعداد مدارس شبانه‌روزی استثنایی را زیاد کرده‌ایم و در کشور ۲۳ مدرسه شبانه‌روزی استثنایی داریم و می‌توان گفت در حال حاضر دانش‌آموز استثنایی نداریم که درخواست آموزش داشته باشد و ما آن را ترتیب اثر ندهیم.

قدمی با اشاره به برنامه‌های دیگر حمایتی از دانش‌آموزان استثنایی، متذکر شد: در این خصوص خط قرمزی نداریم و فقط رقم‌های بالا یعنی بیش از ۳ تا ۴ میلیون را با هماهنگی‌های لازم به صورت پیش‌پرداخت در بیمارستان می‌پردازیم؛ ضمن اینکه جراحی‌های ۳۵ تا ۶۰ میلیونی داشته‌ایم که به صورت کامل آن را پرداخت کرده‌ایم.

وی در خصوص «تسهیلات در نظر گرفته شده برای معلمان استثنایی»، گفت: در این خصوص بحث سنوات مطرح است که آن را حل کرده‌ایم؛ این سنوات ارفاقی ۵ سال بود که قطع شده بود و معلمان استثنایی مانند معلمان عادی حقوق می‌گرفتند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ابراز داشت‌: با هماهنگی کمیسیون اجتماعی دولت این مشکل را حل کردیم و در حال حاضر مجوز صادر شده است و هر معلم استثنایی ۷۲ روز به صورت ارفاقی دارد و این موضوع باعث می‌شود این معلمان ۲۵ سال کار کنند و این مدت ۳۰ سال محاسبه شود.
منبع: فارس
ت/۴۴۴
کد خبر 51355