لیلا صادقی، متخصص روانشناسی حوزه کودک و نوجوان، در گفتوگو با ایسنا درباره علل بیانگیزگی دانشآموزان اظهار کرد: «نوجوانانی که ساعت مطالعهشان کاهش مییابد و با سوالاتی مانند "هدفم چیست؟" یا "به چه چیزی علاقه دارم؟" روبهرو میشوند، در واقع به بیهدفی و بیانگیزگی خود اعتراف کردهاند.»
او افزود: «دانشآموزانی که کارهای خود را ناتمام میگذارند، برای حل مشکلات تلاش نمیکنند، تصمیمگیری را به دیگران واگذار میکنند، و تمرکز پایینی دارند، بیشتر از سایرین دچار بیانگیزگی نسبت به درس خواندن میشوند.»
صادقی تاکید کرد که والدین در این مواقع باید گفتوگوی موثری با نوجوان خود داشته باشند. او گفت: «سوالاتی مانند "چه چیزی باعث افت انگیزه تو شده؟" یا "در گذشته به چه چیزی علاقهمند بودی؟" میتواند به نوجوان کمک کند خود را بهتر بشناسد و انگیزههایش را بازیابد.»
وی هشدار داد که جملاتی از سوی والدین مانند «تو نباید زحمات ما را هدر دهی» یا «اگر درس نخوانی بدبخت میشوی» تنها استرس و فشار روانی را در نوجوان افزایش میدهد و انگیزه او را کاهش میدهد.
این روانشناس توصیه کرد والدین با شناخت تواناییها و علاقهمندیهای فرزندان خود، انگیزههای درونی را در آنها تقویت کنند. او توضیح داد: «والدین باید به فرزندان خود اعتماد کنند، آنها را تشویق کنند و به دغدغهها و اهداف کوتاه و بلندمدتشان توجه نشان دهند.»
م/110