دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۴:۲۱
کد مطلب : 1649
همزمان با ايّام شهادت حضرت سيد الساجدين زين العابدين امام سجاد عليه‌السلام، مرجع عاليقدر شيعه حضرت آيت‌الله صافي گلپايگاني مدظله‌الوارف در درس خارج فقه ديروز خود، بيانات ارزشمندي را در وصف ابعاد عظمت‌ شخصيّتي حضرت سجاد عليه‌السلام ايراد فرمودند كه قسمتي از آن به شرح ذيل است:
چرا با وجود صحيفه‌ي سجاديه، دم از عرفان‌هاي كاذب مي‌زنند؟
* اهل بيت عليهم‌السلام، حافظان دين مبين اسلام

ائمه طاهرين عليهم‌السلام هر كدام در زمان خود با موقعيت‌هايي كه براي آن بزرگواران فراهم بود دين اسلام و قرآن و احكام شرع را با مواضع خودشان حفظ كردند. در اين ميان امام زين‌العابدين عليه‌السلام در مسأله تعبّد و عبادت خدا و در مسأله تأله كه از اشرف صفات انبياء و اولياء است امتياز خاص داشت.

* صحيفه سجاديه، معجزه حضرت امام سجاد عليه‌السلام است

ادعيه‌اي كه از حضرت رسيده است هر كدام را انسان مي‌بيند واقعاً معجزه است. صحيفه كامله از كتاب‌هاي عادي نيست. بايد هميشه آن را بخوانيم و در معاني آن تأمل كنيم.

مطالبي كه امام زين العابدين عليه‌السلام در ضمن ادعيه بيان ‌فرمودند همه‌اش تأله، تنسّك و تعبّد است. بالاترين مقامات يعني ظهور حال وابستگي به خدا و پرستش و بندگي خداوند متعال در امام زين العابدين عليه‌السلام ظاهر شد.

آن قدر اين دعاها والا است كه بعضي گفته‌اند اگر مي‌خواهيد خدا با شما حرف بزند و تكلّم بكند و مخاطب به خطاب‌هاي خدا باشيد قرآن بخوانيد و اگر هم مي‌خواهيد با خدا حرف بزنيد و خداوند را خطاب كنيد صحيفه كامله سجاديه را بخوانيد، ما كه نمي‌دانيم با خداوند چگونه حرف بزنيم.

به قول خواجه طوسي رحمة الله عليه مي‌فرمايد: اگر حضرات ائمه معصومين عليهم‌السلام نبودند و نمي‌فرمودند ما هيچ‌يك از اسماء الحسني را نمي‌دانستيم، چرا كه شايد الفاظي به كار مي‌برديم كه مناسب مقام الوهيت نبود. اينها را بايد آن بزرگواران كه با وحي و خداوند متعال ارتباط دارند بفرمايد.

برترين شرح‌هاي صحيفه سجاديه

براي صحيفه سجاديه شرح‌هاي زيادي نوشته شده از جمله كتاب «رياض السالكين» كه عالم بزرگ شيعي سيد علي خان نوشته است و بنده توصيه كردم كه انتشارات جامعه مدرسين آن را چاپ كردند. اين كتاب از افتخارات شيعه است. رياض السالكين را اگر انسان بخواند به واسطه اين‌كه هم خودِ دعا را خوانده و هم شرح دعا را خوانده به عظمت اين كتاب پي مي‌برد. البته شرح‌هاي ديگري هم مانند شرح شيخ بهائي رحمة الله عليه بر صحيفه كامله است، ولي رياض السالكين يك امتيازات خاصي دارد.

متأسفانه ما غافل شده‌ايم و راه را گم كرده‌ايم. براي خودمان دعا درست مي‌كنيم و پيش دعانويسان مي‌روند و از آنها تقاضاي دعا مي‌كنند. همان‌طور كه يكي از علماي اهل سنّت مي‌گويد وقتي كه اين بزرگواران حرف زدند و براي ما بيان كردند همه بايد ساكت باشيم و گوش دهيم.

* تبليغ دين به وسيله دعا

سياست تبليغ دين به وسيله دعا، سياست بسيار بالايي بود كه حضرت پيش گرفتند. آن حضرت با اين روش به بهترين وجه ممكن مردم را هدايت و علوم خود را در ميان مردم منتشر مي‌كردند و همه به آن حضرت توجه پيدا كردند به طوري كه يك نفر نبود كه بتواند منكر فضايل آن حضرت باشد، يعني همه مي‌گفتند امام زين‌العابدين عليه‌السلام افضل بندگان خداوند است و بالاتر از او كسي نيست.

* حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها صحيفه سجاديه را كتاب درسي قرار دهند.

ما بايد به وجود ائمه و رهبران و پيشوايان بزرگ دين افتخار كنيم و اهتمام كنيم كه راه و خط آنها محفوظ بماند. سزاوار است حوزه‌هاي علميّه ما و دانشگاه‌ها اين كتاب را كتاب درسي قرار دهند و از معارف بلند آن بيشتر استفاده نمايند.

وظيفه ما است كه هم خودمان با اين معارف والا آشنا باشيم و هم ديگران را آشنا سازيم و در حوزه‌ها صحيفه سجاديه را درس بدهيم كه خيلي بهتر از بعضي از كتاب‌هايي است كه تدريس مي‌شود.

* بايد دكان‌هاي عوام‌فريبي و عرفان‌هاي كاذب بسته شود

رسانه‌ها بخصوص صدا و سيما بايد معارف نوراني اهل بيت عليهم‌السلام را به جهانيان برساند. همه بايد همّت كنيم و دكان‌هاي عوام‌فريبي را بسته و درهاي علم ائمه عليهم‌السلام را به روي مردمي كه تشنه حقايق هستند باز كنيم. چرا با وجود صحيفه سجاديه دم از عرفان‌هاي كاذب مي‌زنند. امروز حوزه مسئوليت بزرگي دارد و بايد با وسايل جديد ارتباطي، مردم را به راه راست و سعادت دنيا و آخرت هدايت شود. انشاء الله خداوند به همه ما توفيق عنايت بفرمايد. والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
https://tabeshekosar.ir/vdcb.ab8urhb09iupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما