سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 7 May 2024
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب : 964
رسانه الکترونیکی تابش کوثر – ۱۰ نکته پیرامون مسئله ولی فقیه با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در اجتماع مردم بجنورد
۱۰ نکته کوتاه و مهم پیرامون مسئله رهبری
"يكى از خطاهائى كه خود ما كرديم - بنده خودم هم در اين خطا سهيمم - اين مسئله‌ى تحديد نسل از اواسط دهه‌ى ۷۰ به اين طرف بايد متوقف ميشد. البته اوّلى كه سياست تحديد نسل اتخاذ شد، خوب بود، لازم بود، ليكن از اواسط دهه‌ى ۷۰ بايد متوقف ميشد. اين را متوقف نكرديم؛ اين اشتباه بود. عرض كردم؛ مسئولين كشور در اين اشتباه سهيمند، خود بنده‌ى حقير هم در اين اشتباه سهيمم. اين را خداى متعال و تاريخ بايد بر ما ببخشد" (۱)
رسانه الکترونیکی تابش کوثر – ۱۰ نکته پیرامون مسئله ولی فقیه با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در اجتماع مردم بجنورد :
۱- ولی فقیه نیابت عامه از طرف امام زمان عجل تعالی فرجه دارد (۲)
۲- ولی فقیه نیابت خاصه از طرف امام زمان عجل تعالی فرجه ندارند که ایشان شخص به خصوصی را معین کرده باشند (۳)
۳- ولی فقیه عادل و مجتهد جامع الشرایط است
۴- ولی فقیه تهذیب نفس می کند و از خود مراقبت بالایی می کنند زیرا اگر شرایط رهبری در ولی فقیه وجود نداشته باشد ایشان خود به خود عزل می شوند و فقط تابع اين نيست كه كسى او را به خاطر اينكه شرائط را از دست داده، عزل كند
۵- ولی فقیه معصوم نیست اما در امر رهبری متخصص است پس مثل هر متخصص دیگری امکان اشتباه را دارد و بعد از گذشت ۲۰ سال اشتباه کردن ایشان طبیعی است و اگر هم ۱۰ مرتبه اشتباه کند باز هم طبیعی است البته اشتباه ولی فقیه که مجتهد جامع الشرایط است با اشتباه فرد عادی خیلی متفاوت است
۶- رهبر معظم انقلاب چون عادل هستند اشتباه خود را قبول و به درگاه خدا استغفار و عذر خواهی می کند
۷- چنین شخصی شایسته منصب رهبری هستند زیرا اگر ضعف خیلی اساسی در امر رهبری داشتند ضعف را قبول کرده و رهبری را به دست شخص اصلح می سپارند
۸- امام خمینی هم در اواخر عمر شریفشان در اظهارات خود بارها گفتند که در فلان قضیه اشتباه کردند پس تئوری اشتباه در مورد امام راحل هم هست
۹- این موضوع در رابطه با مراجع عظام تقلید هم هست آنجا که احکام خدا را استنباط می کنند ، احتمال اشتباه در استنباط احکام نیز هست ودلیل آن بر اساس قاعده اصولی "للمصیب اجران و للمخطأ اجر واحد" است یعنی انسان مجتهد عادل با تقوا در استنباط احکام الهی تلاش می کند به حکم الهی دست یابد اگر فی الواقع حکم وی با حکم الهی یکی باشد دو برابر اجر دارد و اگر در استنباط احکام خطا کرده است اجر واحد دارد
سوال : چرا زمانی که مجتهد خطا می کند یک اجر می برد ، خطا کردن که اجری ندارد ؟
پاسخ : به خاطر تلاش و زحمتی که در استنباط احکام از کتاب و سنت کرده است اجرش محفوظ می باشد در طول تاریخ هم مواردی را داشتیم که فقیهانی پس از صدور حکم فقهی از آن برگشتند
۱۰- رهبر معظم انقلاب از خداوند و تاریخ طلب آمرزش کردند زیرا
۱- ما انسان ها بنده ی خدا هستیم
۲- روح دین به ما آموخته است استغفار را به پیشگاه خدا ببریم استغفرالله داریم نه استغفر الناس
۳- ایشان تاریخ را ذکر کردند که بعدا در تاریخ ثبت بشود که آیندگان قضاوت غلط نکنند
۴- یک بخش تاریخ هم مردم هستند زیرا در و دیوار که تاریخ را نمی نویسند و نمی خوانند بلکه انسان ها هستند که تاریخ را ثبت کرده و آن را می خوانند
۵- ایشان چون عادل هستند قبول می کنند که خطا کردند ، آن هم خطایی را که به صورت غیر مستقیم در آن سهیم بودند و به دلیل پرداختن به مسائل مهم تر از این مسئله گذشتند " يك تصميمِ زمان‌دار و نياز به زمان و مقطعى را انتخاب كرديم، گرفتيم، بعد زمانش يادمان رفت! مثلاً فرض كنيد به شما بگويند آقا اين شير آب را يك ساعت باز كنيد. بعد شما شير را باز كنى و بروى! ماها رفتيم، غافل شديم؛ ده سال، پانزده سال. بعد حالا به ما گزارش ميدهند كه آقا جامعه‌ى ما در آينده‌ى نه چندان دورى، جامعه‌ى پير خواهد شد؛ اين چهره‌ى جوانى كه امروز جامعه‌ى ايرانى دارد، از او گرفته خواهد شد (۴)
حال سوال اینجاست آن کسانی که مجری مباشر این سیاست بودند چرا بعد از دهه ی ۷۰ آن را متوقف نکردند و چرا الان از مردم عذر خواهی نمی کنند که می توان به دو دلیل عمده اشاره کرد
۱- یا عادل نیستند و گرفتار هواهای نفسانی هستند
۲- یا هنوز معتقدند که سیاست تحدید نسل کار درستی بوده و باید ادامه یابد
پی نوشت :
۱- بیانات رهبر معظم انقلاب در اجتماع بجنورد
۲- نيابت عام(۱): پس از پايان دوران «غيبت صغرا» و نيابت خاص و با آغاز «غيبت كبرا» هدايت شيعيان با عنوان «نيابت عام» از طرف حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) شكل گرفت؛ به اين صورت كه امام، ضابطه‏ اي كلّي و صفات و مشخصاتي عام به دست داد كه در هر عصر، فرد شاخصي كه آن ضابطه ـ از هر جهت و در همة ابعاد ـ بر او صدق كند، نايب امام شناخته شود و به نيابت از او در امر دين و دنيا، سرپرست جامعه باشد، سخنش سخن امام و اطاعتش واجب و مخالفش حرام خواهد بود.
در اين‌باره رواياتي چند نقل شده است؛ از جمله:
۱. اسحاق بن يعقوب، درباره تكليف شيعيان در غيبت كبرا از امام مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) پرسيد و توقيع ذيل در پاسخ او صادر گرديد:
...وَاَمَّا الْحَوادِثُ الوقِعَةُ فَارجِعُوا فيها اِلي رُواةِ حَديثِنا فَاِنَّهُمْ حُجَّتي عَليكُمْ وَاَنَا حُجةُ اللهِ عليهم؛(۲)
...و اما در پيشامدهايي ‏كه براي شما رخ ‏مي‏دهد، بايد به راويان اخبار ما (دانشمندان علوم ديني) رجوع كنيد؛ ايشان حجّت من بر شما هستند و من حجّت خداي بر آنانم. اين روايت، از روشن‌ترين روايات در بيان ولايت عام است. بيشتر افرادي که به اين روايت تمسک کرده‌اند، بيشتر به فقرة دوم آن (فَاِنَّهُمْ حُجَّتي عَليكُمْ وَاَنَا حُجةُ اللهِ عليهم)، توجه داشته‌اند.
۲. امام عسكري(عليه السلام) از پدر بزرگوارش نقل‏كرده ‏است كه فرمود:
«لَولامَنْ ‏يَبقي بَعدَ غَيبَةِ قائِمِكُم مِنَ العُلَماءِ الدّاعين اِلَيهِ وَالدّالين عَلَيهِ وَالذّابّين عَنْ دينِهِ بِحُجَجِ اللَّهِ وَالمُنقِذينَ لِضُعَفاءِ عِبادِ اللّهِ مِنْ شُبَّاكِ اِبليس وَمَرَدَتِهِ وَمِنْ فخاح النَّواصِبِ لَما بَقِي اَحَدٌ اِلاَّ اِرْتَدَّ عَنْ دينِ‏اللهِ وِلكِنَّهُم الذينَ يمسِكُونَ ازمة قُلوبِ ضُعفاءِ الشيعةِ كَما يُمسِكُ صاحِب السَّفينَةِ سُكّانها اُولئكَ هُم الاَفضَلُونَ عِندَاللهِ عَزَّوَجَلَّ؛(۳) اگر نبود دانشمنداني كه پس از غيبت قائم شما، به سوي او دعوت مي‏كنند و به سوي او رهنمون مي‏شوند و از دين او دفاع مي‏كنند و بندگان ناتوان را از دام‏هاي شيطان و مريدهاي شيطاني نجات مي‏دهند، احدي باقي نمي‏ماند، جز اين كه از دين خدا مرتد مي‏شدند؛ ولي اين دانشمندان، زمام دل ضعفا را به دست مي‏گيرند؛ همان‏گونه كه ملوان‏ها، زمام كشتي را به دست مي‏گيرند و سرنشين‏هاي كشتي را از خطر مرگ حفظ مي‏كنند. اين‌ها نزد خداي تبارك و تعالي برترين هستند.
۳. امام ‏حسن‏ عسكري(عليه السلام) درباره فقيهان راستين، ويژگي‌هاي آن‌ها و مسؤوليت جامعه برابر آن‌ها، فرموده است:
...وَاَمّا مَنْ كانَ مِنَ الفُقَهاءِ صَائِنا لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدينِهِ مُخالِفاً لِهَواهُ مُطيعاً لِاَمرِ مَولاهُ فَلِلْعَوامِ اَنْ يُقَلِّدُوهُ... (۴) و اما هر يك از فقيهان كه بر نفس خود مسلّط باشند و دين خود را حفظ كنند با هواي نفس خود مخالفت ورزد و امر خدا را اطاعت كند، بر همگان واجب است از او تقليد نمايند.
۱- استخراج منبع از پرتال فرهنگی اطلاع رسانی نور
۲-شيخ طوسی، كتاب الغيبة، ص ۲۹۰، ح ۲۴۷؛ شيخ صدوق، كمال الدين و تمام النعمة، ج ۲، ص ۴۸۳، باب ۴۵، ح ۴.
۳-طبرسی, احتجاج، ج ۱، ص ۱۸ و ج ۲، ص ۴۵۵؛ صافی گلپايگانی, منتخب الاثر، ص ۲۲۳.
۴- عاملی، شيخ حر، وسائل الشيعة، ج ۲۷، ص ۱۳۱، ح ۳۳۴۰۱.
۳- نیابت خاص (1) : به طوری كه افراد خاص از طرف امامان معصوم مأمور به انجام وظایف محوله شرعی و اجتماعی در امور شیعیان بودند. نیابت این افراد احتمال داشت خاصه باشد از آن جهت كه كارهای مخصوص مثل دریافت سهم امام یا جواب دادن به مسائل شرعی به عهده آنها محول شده نواب خاص امام زمان ـ علیه السّلام ـ چهار نفر بودند و به ترتیب به انجام مأموریت خویش موظف بودند كه در طول غیبت صغری ایفای نقش می‌نمودند: ۱. عثمان بن سعید عمری كه در زمان امام عسگری نیز نیابت و سفارت داشت. ۲. محمد بن عثمان عمری كه هم نماینده امام عسكری بود و هم نماینده حضرت صاحب سلام الله علیه. ۳. حسین بن روح نوبختی بعد از محمدبن عثمان نیابت خاصه را عهده‌دار گردید. ۴. علی بن محمد سمری بعد از حسین بن روح نیابت خاصه را عهده‌دار شد.
۱- استخراج منبع از مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات
۴- بيانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جوانان استان خراسان شمالى‌ ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
https://tabeshekosar.ir/vdcca0qo82bqe.la2.html
نام شما
آدرس ايميل شما