چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 1 May 2024
دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۴۶
کد مطلب : 988
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی:

هرگاه از قرآن فاصله گرفته‌ايم سيلی خورده‌ايم

رئيس ستاد اقامه نماز كشور در همايش آموزشی و توجيهی روحانيان زكات گفت: برای حل مشكلات كشور بايد به آيات قرآن تكيه كنيم و اين در حالی است كه هرگاه از قرآن فاصله گرفته‌ايم سيلی خورده‌ايم.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قرائتی، رئيس ستاد اقامه نماز كشور يكشنبه، ۷ آبان‌ماه در همايش آموزشی و توجيهی روحانيان زكات در مجتمع ياوران مهدی(عج) قم با بيان اين‌كه زكات يكی از واجبات است، گفت: در مورد هر كدام از مسائل روز كشور و برای حل مشكلات بايد به يكی از آيات قرآن تكيه كنيم و هر گاه ما از قرآن فاصله گرفته‌ايم سيلی خورده‌ايم.

وی ابراز كرد: روحانيان بايد به وظيفه شرعی خود در زمينه ترويج فرهنگ زكات در كشور عمل كنند و بهترين زمان برای تبليغ زكات ايام محرم است و بايد از ظرفيت خوب اين ماه استفاده شود.

وی هم‌چنين مشاركت عمومی مردمی را به‌عنوان يكی از راهكارهای موفقيت در زكات ذكر كرد و با اشاره به نزديكی عيد غدير خم افزود: نام ۳۵۶ نفر از اهل سنت در غدير آمده است و هيچ انسان با وجدانی باور نمی‌كند كه پيامبر تا ۷۰ روز به رحلت خود مسئله توحيد و نبوت را بيان نكرده باشد.

حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به آيه ۶۰ سوره توبه گفت: در اين آيه آمده است كه « إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاء وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَیْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِی سَبِيلِ اللّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ»، خداوند تأكيد می‌كند كه صدقات تنها به تهيدستان و بينوايان و متصديان آن و كسانى كه دلشان به دست آورده مى‏‌شود و در راه بردگان و وامداران و در راه خدا و به در راه مانده اختصاص دارد.

وی تأكيد كرد: تا مسجد نداريم نيت ساختن حسينيه معنايی ندارد و نبايد در مناطقی كه مسجد نيست حسينيه ساخت و خود امام حسين(ع) نيز راضی به اين امر نيست.

حجت‌الاسلام قرائتی خطاب به روحانيان گفت: پيشنماز در كشور بايد نسبت به امر تفسير قرآن نيز فعال باشد و از سخنرانی‌های طولانی برای مردم پرهيز كند؛ طلاب نبايد نسبت به قرآن بی‌اعتنا باشند و بايد هر كدام يك دوره كامل تفسير را مطالعه كرده و آموزش ببينند.

وی يادآور شد: طلبه بايد هر جای قرآن را باز می‌كند، روی هر كلمه‌ای دست می‌گذارد بتواند آن را تفسير كند و مشخص نيست چند ميليون رساله دكترا در اين كتاب الهی موجود است. در قرآن ۳۲ بار عبارت زكات ذكر شده است اما متأسفانه پس از ۳۴ سال به فكر برگزاری اين گونه همايش‌ها افتاده‌ايم.

حجت‌الاسلام قرائتی افزود: در منبرهای محرم بايد فضای امام حسين(ع) و قرآن را در نظر داشته باشيم و در كنار روضه اباعبدالله(ع) بايد بتوانيم مباحث تفسيری قرآن را بيان كنيم.

وی نسبت به ارائه تفاسير روان از آيات قرآن برای مردم تأكيد كرد و گفت: هر كس به مسجد می‌رود بايد توسط روحانی مسجد حرف تازه‌ای دريافت كند تا بتواند به خوشبختی و سعادت راه يابد.

رئيس ستاد اقامه نماز كشور عنوان كرد: اگر با قرآن و روايات آشنا باشيم در مديريت، همه اركان مديريتی را در خدمت خود خواهيم داشت؛ چراكه قرآن سراسر نور است و مايه هدايت به‌شمار می‌رود.

وی يادآور شد: دولت نبايد به حوزه بودجه می‌داد تا حوزه‌ها بتوانند مستقل روی پای خود بايستند، با ۱۰۰ ميليارد تومان زكاتی كه جمع‌آوری می‌شود همه مساجد و حوزه‌ها آباد می‌شوند.

اين مفسر قرآن كريم گفت: زكات تنها مخصوص اسلام نيست، بلكه زكات و نماز از مشتركات همه اديان آسمانی است و خداوند در سوره انبيا می‌فرمايد « وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاء الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ» از اين رو توصيه به زكات در مورد همه اديان بوده است.

وی با بيان اين‌كه هيچ زمانی به اندازه اكنون آمادگی ميان مردم برای نشر اسلام نبوده است، افزود: واژه زكات ۳۲ مرتبه در قرآن كريم آمده است و پرداخت آن نشانه ايمان به خدا و روز قيامت است، هم‌چنين پرداخت زكات راه پذيرش توبه و آمرزش گناهان برشمرده شده است. در قرآن كريم هم‌چنين زكات نشانه حكومت صالحان است و انكار زكات برابر با كفر شمرده شده است.
https://tabeshekosar.ir/vdcicva32t1av.bct.html
نام شما
آدرس ايميل شما