شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 4 May 2024
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب : 837
آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به اطلاق لفظ «امام» به حضرت امام(ره)‌ و مقام معظم رهبری گفت: این‌که برخی بکار بردن این لفظ را اشکال می کنند باید بدانند که در این روزها امام به معنای پیشوا است، یعنی کسی که متصدی هدایت و راهنمایی مردم است.
نظر آیت‌الله مصباح درباره بکار بردن لفظ «امام» برای امام راحل و رهبری
به گزارش خبرگزاری حوزه آیت الله مصباح یزدی شب گذشته در مراسم عزاداری حضرت جواد الائمه(ع) که در قم برگزار شد ضمن تسلیت سالروز شهادت این امام همام ، معرفت یافتن به درگاه ائمه اطهار (ع)و شناخت شخصیت آن‌ها را ضروری عنوان کرد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ادامه داد: آنچه که تشیع درباره امامت می گوید این است که افرادی که تعداد آن‌ها دوازده نفر می‌باشد، بعد از حضرت رسول اکرم(ص) عهده دار راهنمایی و هدایت جامعه و ادامه دهنده رسالت پیامبر(ص) هستند.

عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که امام مقامی است که براساس قرآن بالاتر از مقام رسالت و نبوت است، ادامه داد: بر اساس قرآن امامت مقامی است که خداوند آن را به ابراهیم خلیل (ع) و برخی دیگر از انبیای الهی عطا کرد و صبر و یقین را از ویژگی‌های آن ها برشمرد.

ایشان با بیان این‌که تعابیر مختلفی برای امامت وجود دارد، گفت: در لفظ، عرف عام و اصطلاح، معانی زیادی برای امام در نظر گرفته شده است که از جمله در لغت به معنای پیش‌رو، و در عرف به معنای انسان‌هایی است که پیشاپیش انسان‌های دیگر هستند و هدایت جامعه را عهده دارند

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به اطلاق لفظ «امام» به حضرت امام(ره)‌ و مقام معظم رهبری ادامه داد: این‌که برخی بکار بردن این لفظ را اشکال می کنند باید بدانند که در این روزها امام به معنای پیشوا است، یعنی کسی که متصدی هدایت و راهنمایی مردم است که از جمله موارد آن مانند امام جماعت، امام جمعه و ... می باشد.

ایشان با تاکید بر این‌که لفظ «امام» به معنای امامان معصوم(ع) و جانشینان نبی اکرم به هیچ‌کس غیر از دوازده امام تعلق نمی گیرد، گفت: ائمه(ع) در کنار جانشینی پیامبر (ص) از امام به معنای واژه ای که برتر از نبوت و رسالت است نیز برخوردار هستند.

رییس موسسه امام خمینی خاطر نشان کرد: البته باید بدانیم که رسیدن به مقام امامت که برتر از جایگاه نبوت و رسالت است، مشروط به نبی بودن نیست، که دوازده امام و حضرت زهرا(س)‌از جمله این‌ها هستند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با بیان این‌که ما نمی توانیم شناخت کاملی درباره ائمه معصومین(ع)‌داشته باشیم، ادامه داد: انسان در درک بسیاری از امور حسی خود نیز ناتوان است، حال درباره اموری فراطبیعی بسیار نقص دارد.

ایشان در پایان خاطرنشان کرد: خداود به ما انسان ها لطف کرده و مارا از حضور معصوم بهره مند ساخته، ما در برابر این مسئله، وظیفه داریم نسبت به شخصیت و جایگاه آن‌ها آگاه شده و به آن‌ها معرفت یابیم
https://tabeshekosar.ir/vdcbuzbwprhbf.iur.html
نام شما
آدرس ايميل شما