شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 4 May 2024
پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب : 763
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، خوف و خشیت را از مهم ترین آثار معرفت الهی دانست و با بیان این که خوف از خدا قله حکمت است، گفت: کسی که شناخت درستی از خدا دارد همواره می ترسد که مرتکب خطایی شود و از چشم خدا بیفتد.
آیت الله مصباح یزدی:خوف از خدا قله حکمت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در دفتر مقام معظم رهبری در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق، به بیان آثار معرفت حقیقی خدا پرداخت و گفت: برای این که فریب شیطان را نخوریم و دریابیم شناختی که ما از خداوند داریم چقدر به معرفت حقیقی نزدیک است باید از آیات و روایات در این زمینه بهره مند شویم.

وی ی با استناد به آیه ۲۸ سوره فاطر خوف و خشیت را لازمه معرفت و ایمان به خداوند دانست و گفت: معنای صحیح و کامل خوف و خشیت ترس از آتش جهنم نیست، شناخت صحیح خدا خوفی دائمی در انسان پدید می آورد مبنی بر این که نکند از نظر خدا بیفتد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: در سوره های رعد و نحل به خوف ملائکه از خداوند اشاره می کند حال آن که می دانیم ملائکه معصوم اند، بهشت و جهنم برای آنها نیست که ترس از عذاب داشته باشند؛ از این آیات در می یابیم که معنای حقیقی و کامل خوف فراتر است.


این استاد اخلاق حوزه علمیه قم در تعریف خوف، گفت: انسان های با معرفت یک حالت انفعالی در برابر قدرت الهی دارند، بریدن از خود و انقطاع و این که احساس کند هیچ چیز از خود ندارد و در مقابل کسی قرار گرفته که سیطره کامل بر او دارد؛ لازمه خوف احساس عجز و ناتوانی در برابر خداوند است.



آیت الله مصباح یزدی گریه در برابر خدا را یکی از نشانه های خوف و خشیت دانست و ابراز داشت: البته این گریه تنها مختص به ترس از عذاب نیست بلکه اهل معرفت از ترس این که مبتلا به دوری از خدا نشوند اشک می ریزند؛ می ترسند که در اثر وسوسه های شیطانی بلغزند و از چشم خدا بیفتند.



وی با استفاده از روایاتی، قله حکمت را خوف از خدا عنوان کرد و گفت: امیرالمؤمنین(ع) می فرماید نهایت معرفت خشیت است و در جای دیگر می فرماید من تعجب می کنم کسی که علم به خدا دارد چگونه شدت خوف پیدا نمی کند؛ کسی که واقعا خدا را می شناسد باید خوفش بیشتر باشد.


معرفت الهی با بزرگی فروشی سازگار نیست

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یکی از آثار شناخت خدا را تواضع عنوان کرد و اظهارکرد: هر کسی که شناخت از عظمت خداوند دارد متواضع است؛ معرفت الهی با بزرگی فروشی سازگار نیست؛ پیامبر(ص) با آن عظمت آنقدر در برابر خداوند خود را هیچ می دید که نیمه های شب سر به سجده می گذاشت و اشک می ریخت و از خدا می خواست که لحظه ای او را به حال خود رها نکند.



استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: هرچه انسان عظمت خدا را بشناسد بیشتر به حقارت خود پی می برد؛ وقتی شیطان در انسان رسوخ کند و شناخت واقعی از خداوند نداشته باشد خود را بزرگ می پندارد.


آیت الله مصباح یزدی در تشریح روایتی از امام صادق(ع)، گفت: نزدیک ترین مردم به خدا کسی است که نسبت به قضا و قدر الهی راضی باشد؛ در سختی ها و گرفتاری ها نهایت کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که صبر کنیم، هرچند که رسیدن به مقام صابران چیز کمی نیست ولی داشتن رضایت کامل قلبی بسیار بالاتر از آن است.


وی رضایت به قضا و قدر را ناشی از باور حکمت خداوند دانست و تصریح کرد: کسی که خدا را به درستی شناخته می داند که کارهای او حکیمانه است بنابر این نسبت به تمام اتفاقات ناخوشایند زندگی اش نیز راضی خواهد بود.



خدا شناسان واقعی خواب خود را برای عبادت سحر تنظیم می کنند
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با بیان این که کم اعتنایی نسبت به زندگی دنیا حاکی از معرفت صحیح است، گفت: امام علی(ع) می فرماید تعجب می کنم از کسی که می گوید خدا را شناخته ام ولی برای زندگی آخرتش تلاشی نمی کند؛ اگر توجه ما معطوف به دنیا باشد و همت بلند نداشته باشیم معلوم است که علم ما در شناخت خدا ضعیف است.


استاد اخلاق حوزه علمیه قم غنای از خلق خدا را یکی دیگر از نشانه های معرفت الهی دانست و افزود: اگر معرفت خدا در قلبی راه پیدا کند احساس بی نیازی از غیر او نیز حاصل می شود؛ اگر در دنیا با دیگران ارتباط داریم برای این است که بتوانیم احکام و خواسته های خدا را پیاده کنیم ولی در همه حال باید تنها امیدمان به خداوند باشد.


آیت الله مصباح یزدی در تبیین روایتی از پیامبر(ص) رفتار انسان خدا شناس و آخرت گرا را این طور توضیح داد: چنین شخصی دهان خود را از سخن بیهوده می بندد، از پرخوری پرهیز می کند، زحمت روزه گرفتن و شب زنده داری را بر خود هموار می کند.



وی با ابراز تأسف از اعتیاد برخی جوان ها به تلویزیون، اینترنت و ماهواره، گفت: برخی آن چنان برنامه های تلویزیون را پیگیری می کنند که تا آن را نبینند نمی خوابند؛ کسی که دل بستگی به دنیا نداشته باشد شب ها زودتر می خوابد تا برای راز ونیاز با خدا در سحر آماده شود
https://tabeshekosar.ir/vdcjfteazuqem.sfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما