يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 5 May 2024
چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب : 6869
حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با تأکید بر این‌که معقول نیست از هر شخصی تبعیت کرد، گفت: رای رسیدن به سعادت و بندگی خدا باید از افراد صالح تبعیت کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید صبح امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد به ادامه تفسیر سوره مبارکه یس پرداخت و با اشاره به آیه «اتَّبِعُوا مَن لاَّ یَسْأَلُکُمْ أَجْرًا وَهُم مُّهْتَدُونَ»‌ به ویژگی‌های کسانی که باید از آنها تبعیت کرد، پرداخت.
وی با بیان این‌که تبعیت خلاف اصل است، ابراز کرد: اصل اولی عدم تبعیت است؛ از این رو برای رفع این اصل باید به دنبال حجت باشیم.
این مرجع تقلید ادامه داد: حجت این است که چاره‌ای نداریم مگر این‌که از افرادی تبعیت کنیم، چون معقول نیست کسی راه سعادت را بدون تبعیت از راهنما بتواند طی کند.
حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با بیان این‌که در فطرت هر کسی گمشده‌ای به نام سعادت وجود دارد، اظهار کرد: فطرت انسان خواه نا خواه به دنبال تحصیل این مفقود است و چون خودش فاقد علم و درک بالا است، نیازمند تبعیت از افراد صالح است.
این مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر این‌که از هر شخصی معقول نیست تبعیت کرد، به ویژگی‌های شخص تبعیت شونده اشاره کرد و افزود: کسی که از او تبعیت می‌کنیم نباید در قید و بند اجر و پاداش باشد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: فرد تبعیت شونده خودش باید هدایت شده باشد چون فاقد شیء نمی‌تواند معطی شیء باشد.
وی با بیان این‌که همه انسان‌ها چیزی از خود جز گمراهی ندارند، ابراز کرد: همه انسان‌ها محتاج و فقیر هستند و اگر خدا دستگیری نکند خود خاتم نیز فاقد این است که کلمات خدا را به درستی بفهمد.
این مرجع تقلید در ادامه یکی از مشکلات اصلی بشریت و علت بدبختی‌های انسان را عدم توجه به قرآن کریم و مهجوریت آن ذکر کرد
https://tabeshekosar.ir/vdca.inik49nao5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما