سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 7 May 2024
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۰۸
کد مطلب : 6303
اعضای کمیته علمی همایش بین المللی اندیشه های فلسفی استاد شهید مرتضی مطهری با حضرت آیت الله العظمی سبحانی دیدار کردند. در این دیدار ابتدا گزارشی از فعالیت های انجام شده به استحضار ایشان رسید و سپس معظم‌له مطالبی بیان کردند.
به گزارش خبرگزاری حوزه آیت‌الله سبحانی در این دیدار اظهار داشتند: بزرگداشت علما دو فایده دارد. اولا حقی که آنها بر گردن ما دارند ادا می شود. چرا که وقتی از این چراغ بهره می گیریم باید شکر نعمت را به جا بیاوریم. شکر نعمت بعد از درگذشت علما بزرگداشت آنهاست. قطعا شکر منعم، وظیفه عقلی است. فایده دوم این است که موجب هدایت نسل جوان می شود. در واقع تشویق از علم و علما سبب می‌شود که نسل جوان، راه بزرگان را پیش بگیرد.

معظم له در ادامه ضمن اشاره به زمان آشنایی با استاد مطهری گفتند: من از سال ۱۳۲۵ تا ۱۳۳۲ در قم و در درس حضرت امام خدمت ایشان بودم. در آن دوره شهید مطهری ستون درس حضرت امام بود. کم اشکال می کرد ولی وقتی اشکالی را مطرح می کرد در اکثر موارد حرف خود را به کرسی می نشاند.

حضرت آیت الله سبحانی ضمن اشاره به این که استاد مطهری در فلسفه یک دوره منظومه را نزد امام خمینی(ره) خوانده، گفتند: امام خمینی اسفار را جز یک باری که برای استاد مطهری و دوستانشان درس داشتند نگفتند. استاد مطهری در اخلاق سرتاسر مرید امام بود و در همه کلاس های ایشان حاضر می شد. با این حال علی رغم اینکه امام پایه های فلسفی آقای مطهری را گذاشت، اما رشد شهید مطهری در فلسفه بیشتر به وسیله علامه طباطبایی بود.

ایشان با اشاره به شرایط اقتصادی سخت شهید مطهری در دوران طلبگی در قم گفتند: آقای مطهری در چنین شرایطی پیش امام رفت و از ایشان اجازه خواست که به تهران برود تا از طریق تدریس هزینه های زندگی را تأمین کند، به شرط آنکه همچنان خدمتش را به اسلام و تشیع ادامه دهد. امام موافقت کرد. چندی بعد که خدمت امام رفتم امام گفتند، وضع ما طوری شده است که فضلا از حوزه بیرون می روند.

این مرجع تقلید اضافه کردند: می گویند کسانی که از حوزه بیرون رفته اند، یا در سطح خودشان مانده اند یا پایین تر رفته اند. اما خروج ایشان از حوزه، استثنائا باعث پیشرفت ایشان شد، به گونه ای که اگر ایشان در قم بود این آثار را نمی داشت. آن زمان قم در یک مدار بسته بود.

به گزارش روابط‌عمومی بنیاد شهید مطهری، در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین فیاضی از اساتید برجسته فلسفه و عضو کمیته علمی همایش، ضمن گرامیداشت یاد استاد شهید به معرفی اجمالی همایش پرداخت و سپس آقای ابراهیم علی پور دبیر اجرایی همایش گزارش مختصری از روند اجرایی آن ارائه کرد.

وی گفت: پس از حدود دو سال تلاش، همایش بین المللی اندیشه های فلسفی استاد مطهری به مناسبت شصتمین سالگرد انتشار اصول فلسفه و روش رئالیسم روزهای ۲۵ و ۲۶ دی ماه امسال در قم با حضور مهمانان خارجی برگزار می شود و ۱۵ تن از استادان برجسته حوزه و دانشگاه عضو کمیته علمی آن هستند. وی افزود: حجت الاسلام دکتر احمد احمدی دبیر علمی این همایش بوده و حدود ۵۰۰ چکیده مقاله از داخل و خارج از کشور به دبیرخانه همایش ارسال شده است که تعداد مقالات پذیرفته شده بیش از هفتاد مقاله است. وی اضافه کرد: پیش از این دو پیش نشست برای این همایش بین المللی برگزار شده و پیش نشستهای دیگری نیز برگزار خواهد شد که جزئیات آن در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.
https://tabeshekosar.ir/vdcd.z092yt0ssa26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما