وی افزود: نحوه جذب معلمان و کادر اداری در مدارس و مراکز غیردولتی از طریق موسسان و مدیران مدارس و مراکز است و حتما باید فرآیندهای بررسی صلاحیتهای اخلاقی، گزینشی و علمی طی شود.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون فرآیندهای نظارتی درنظر گرفته شده است تا تخصص معلمان با زمینه تدریس آنها تناسب داشته باشد گفت: این به این معناست که مدرک تحصیلی، آموزشهای بدو خدمت و ضمن خدمت و تأییدیههای حراستی و گزینشی ضروری است و وجود واسطهها و رابطهها از نظر سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وجاهت قانونی ندارد.
گرد ادامه داد: متقاضیان کار در مدارس غیردولتی توسط مؤسسان و مدیران مدارس دعوت میشوند و رزومه را به مؤسسان ارائه میدهند. آموزش و پرورش در معرفی افراد نقشی ندارد چرا که حق مدیران و موسسان است تا از میان متقاضیان، برترین افراد را شناسایی و به کار بگیرند اما در این مسئله آموزش و پرورش نقش نظارتی ایفا میکند و برای ورود به هر مدرسه دولتی و غیردولتی باید ضوابط عمومی و اختصاصی طی شود.
وی توصیه کرد: افراد جویای کار در مدارس غیردولتی اطلاعات شخصی خود را در فضاهای مجازی قرار ندهند و تواناییهای علمی و صلاحیتهای حرفهای آنها باید با ضوابط آموزش و پرورش تطابق داشته باشد. همچنین اداره گزینش مسئولیت اجرای روند گزینشی و تایید آن را دارد بنابراین هرگونه فضای کاریابی دیگری برای جذب معلمان مورد تایید نیست.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اطلاعیهها و کانالهایی برای ایجاد مدارسی با عنوان «مدارس تعاونی فرهنگیان» منتشر شده است گفت: تاکید داریم هیچ فردی بدون اخذ مجوز و روند قانونی، اجازه تأسیس این مدارس را ندارد و نمیتواند از دیگران برای تاسیس مدرسه به صورت سراسری دعوت به همکاری داشته باشد.
گرد افزود: براساس قانون مصوب سال ۹۵ برای تاسیس مدارس باید فرایند اداری و قانونی طی شود که میتواند توسط شخص حقیقی یا تعدادی از متقاضیان به طور حقوقی باشد و برای تسهیل اجرای کار، این فرآیند به استانها، شهرستانها و مناطق واگذار شده است. بر این اساس دایر شدن مدرسه در ابتدا نیاز به موافقت اصولی دارد تا اخذ مجوز اولیه انجام شود و این موافقت فرایند مشخصی دارد و صلاحیت فردی موسس و وضعیت حراست نیز باید مشخص شود که بعد از این مراحل باید وارد مرحله موافقت راهاندازی شود. این امر باید تابع قانون استقرار مدارس و مراکز باشد بنابراین هر فردی نمیتواند ادعا تاسیس مدرسه و مشارکت با فرد دیگر را داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه پیش از دائمی شدن قانون، تفاهم نامهای بین آموزش و پرورش و وزارت تعاون برای انجام همکاریهای مشترک منعقد شد و فرهنگیانی که تمایل به تاسیس مدرسه دارند باید از مسیر قانونی این کار عبور کنند عنوان کرد: از معلمان درخواست میکنیم با تبلیغات موجود به اسم تعاونی وارد عمل نشده و هزینهای پرداخت نکنند.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش افزود: ایجاد مدارسی که فرهنگیان به طور تعاونی شرکت کرده باشند در حال حاضر نیز وجود دارد اما باید از طریق قانونی و شورای نظارت این مسیر طی شود. اکنون نیز قوانین روی پورتال سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی موجود بوده و هرگونه همکاری در چارچوب قانون، قابل قبول است. بنابراین اگر فردی خواهان تاسیس مدرسه باشد و توانایی مالی چندانی ندارد، میتواند با چند شخص دیگر این کار را انجام دهد اما باید مشخصات افراد شناسایی شده باشد و به سازمان مدارس غیردولتی ارائه شود.
گرد افزود: مدارسی وجود دارد که چندین نفر صاحب امتیاز آن هستند اما از نظر قانونی باید یک نفر به نمایندگی از همه به آموزش و پرورش معرفی شود و پاسخگوی مسائل باشد. چنانچه فردی در ادامه روند مدرسه داری نیاز به مشارکت با فرد دیگری داشته باشد باید این شریک به آموزش و پرورش معرفی شود و حتی گاهی پیش آمده شرکا با هم به توافق نرسیده و دچار مشکلاتی شوند اما نمی توانیم نسبت به شرایط دانش آموزان بی تفاوت باشیم؛ بنابراین هرگونه تغییر در حوزه سرمایه گذاری و تغییر مدیریت باید به اطلاع آموزش و پرورش برسد.
وی ادامه داد: مدرسه ابتدا باید ثبت شرکتها شده باشد و پس از آن دعوت عمومی انجام شود و این مسئله نیز باید به تایید آموزش و پرورش برسد، در واقع فرایند تاسیس باید با توجه به قانون مصوب سال ۹۵ طی شود و از توسعه مدارسی که بدون مجوز از آموزش و پرورش اقدام به ثبت نام میکنند، جلوگیری میشود.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش که در جمع خبرنگاران سخن میگفت تاکید کرد: هیچ فرد یا افرادی بدون اخذ مجوز از آموزش و پرورش حتی در قالب کار خیر یا ایجاد عدالت آموزشی برای کاهش بازماندگان از تحصیل حق تاسیس مدرسه ندارند چرا که مدرسه واحد آموزشی حاکمیتی است و قبل از ورود افراد باید صلاحیت آنها مورد تایید باشد و حتی هرگونه تغییر مکان مدرسه نیز پیش از اقدام باید به آموزش و پرورش اطلاع رسانی شود.
منبع: ایسنا
ت/444