جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب : 60823
چرا حج را با تکیه بر سیاست "اقتصاد مقاومتی" برگزار نمی کنیم؟!
به گزارش  تابش کوثر   به مناسبت آغاز اعزام  حجاج ایرانی به  عربستان می خواهیم به مقوله حج از منظر اقتصادی نگاهی گذرا کنیم . عملی که بر طبق روایات  اگر فرد مسلمان مستطیع باشد و به حج نرود و بمیرد ، در روز قیامت یهودی یا مسیحی مبعوث می شود .

در آمار رسمی سازمان حج و زیارت که چندی پیش توسط ریاست محترم این سازمان رسما اعلام شد آمده که به صورت میانگین در سال های گذشته 500 هزار ایرانی در هر سال به سفر حج عمره رفته و 100 هزار نفر نیز به حج واجب مشرف شده اند و این تعداد یعنی سالانه حدود 600 هزار نفر از جمهوری اسلامی ایران راهی خانه خدا می شوند تا در مراسم حج عمره و حج واجب شرکت کنند.

اگر سالانه عدد میانگین اعزام ایرانی ها به حج عمره یعنی 500 هزار نفر را در عدد 2 میلیون و 250 هزار تومان (میانگین عدد یک میلون و 700 هزار تومان 2 میلون و 800 هزار تومان هزینه سفر عمره) ضرب کنیم به عدد یک هزار و 125 میلیارد تومان می رسیم که در واقع گردش مالی اعزام زائران و پول ثبت نام آن ها برای حج عمره است.
اعدادی که تقریبا بیش از 70 درصد آن یعنی 787 میلیارد تومان آن به جیب سعودی ها می رود. زیرا علاوه بر هتل و برگزاری و.... آن ها 50 درصد اعزام مسافران را نیز با پروازهای خود در قرار دادها برعهده گرفته اند.

درآمدی که شاید اعداد آن در مقایسه با درآمدهای نفتی عربستان چندان نباشد اما به به نفسه عدد نسبتا بزرگی است که البته این هزینه های اعلام شده جدای از پول هایی است که شهروندان ایرانی از مغازه های عربستان سوغات خریداری کرده  تا به اقوام، اطرافیان، دوستان و نزدیکان خود به عنوان سوغات مکه اهدا کنند.

براساس آمارهای سازمان حج و زیارت در شرایط کنونی 8 میلیون نفر در نوبت حج عمره و 1.5 میلیون نفر در نوبت حج واجب هستند که براساس پیش بینی ها و در صورت مساعد بودن شرایط به ترتیب در 16 سال آینده به مکه مکرمه اعزام خواهند شد.

ما با نفس خرید و دادن سوغات به هیچ وجه مخالف نیستیم و حتی در روایات توصیه شده که خرید و دادن سوغات ثواب هم دارد اما آنچه که در این میان باید به آن توجه داشت، خروج این حجم از پول ایران است که باید برای آن فکری کرد و چاره ای اندیشید.

از طرفی حج رکن دین  و محاذی بیت المعمور و  عرش خداست . زمین در روز دحو الارض از مکان کعبه گسترش یافت و  با مطالعه احادیث اهل بیت عصمت و طهارت به اهمیت حج  پی می بریم . آنجا که امام صادق علیه السلام- فرمود: تا کعبه برپاست دین برپاست.  و مولای متقیان امام علی علیه السلام فرمود : خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالی نگذارید. زیرا اگر حج متروک شود نظر رحمت خدا از شما قطع خواهد شد.

حال  که حج با این عظمت در  اسارت آل سعود است چاره کار چیست ؟  پیشنهاد ما تکیه بر سیاست "اقتصاد مقاومتی" است که مقام معظم رهبری  در سخنرانی هایشان  تکیه بر تولید داخل و استفاده از نیروی کار ایرانی با هدف ایجاد اشتغال را از اصلی ترین ارکان اقتصاد مقاومتی دانستند . 

رهبر معظم انقلاب چند روز گذشته در دیدار کارگزاران حج نیز  تاکید کردند : بازار، همه جای دنیا هست؛ در این تهران هم بازار هست؛ اجناس جورواجور، مُجاز و غیر مُجاز، در همه جا هست؛ در این تهران هم هست، در شهرهای دیگر هم هست. آنچه در تهران نیست، کعبه است؛ آنچه در تهران و در محیط زندگی شما نیست، مسجدالحرام است، مسجدالنّبی است؛ این است که [فقط] آنجا است؛ باید از آن استفاده کنید؛ وَالّا بازار و اشیاء گوناگون همه جا هست

ما پیشنهاد خود را با طرح چند سوال مطرح می کنیم. آیا نمی شود ارگان ها و وزارتخانه های مسئول با ساخت بازارچه ای بین المللی و آزاد در فرودگاه های شهرهای مختلف کشور و تأمین محصولات و کالاهای مختلفی که در داخل کشور ساخته شده، سوغات مورد نظر حجاج و عمره گذاران گرامی را تأمین کنند تا آنان هنگام سفر و یا هنگام وارد شدن به خاک میهن، قبل از دیدار با اقوام، اطرافیان، دوستان، نزدیکان خود، سوغات مورد نظر را از داخل کشورمان خریداری کنند تا هم جلوی خروج پول از کشور گرفته شود  و هم با خرید محصولات و کالاهای ایرانی، موجب اشتغال زایی در داخل کشور شوند؟!

 با ایجاد چنین فضایی، حتی اگر هم جلوی خروج همه پول هایی که صرف خرید سوغاتی می شود، گرفته نشود اما بدون شک با این کار می توانیم جلوی خروج بیش از 50 یا 60 درصد و یا حتی بیشتر از این پول شویم. به امید روزی که مسئولان و مقامات دست اندرکار به فکر چاره ای در این زمینه بی افتند.
https://tabeshekosar.ir/vdcipvaq.t1aur2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما