يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 5 May 2024
سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : 5877
به گزارش تابش کوثر- حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله العالي در اواخر سال ۱۴۱۰ هجري قمري نزديك محرم الحرام وقتي جهت تبليغ دين به لندن مسافرت كرده‌ بودند با توجه به معارف والاي دعاي عرفه حضرت سيد الشهداء عليه السلام، كتابي با نام نيايش در عرفات نوشتند.
ايشان در مقدّمه اين اثر ارزشمند مي‌نويسند: «حدود دو ساعت ديگر به وقت لندن، سال ۱۴۱۱ (شب اول محرّم) آغاز مي‎شود. مدارس و كلاسهاي مكتب حسيني در تمام بلاد، شهرها و دهستان‌هاي شيعه‎نشين و هركجا كه چند نفر شيعه باشد، باز مي‎گردد. بلكه اگر در نقطه‎اي از جهان فقط يك نفر شيعه باشد همان يك نفر با خواندن تاريخ واقعه جانسوز كربلا، يا با خواندن اشعار، مراثي، نوحه و گريه، در اين كلاس ثبت‎نام مي‎نمايد.
همگان با حضور در اين مدارس و مجالس تعزيه و سوگواري از مولاي آزاد مردانِ جهان، درس ايمان و ايثار گرفته و در حمايت از حق و امتناع از همكاري با ظالم و تلاش براي اعانت مظلوم و محكوم كردن استكبار و استعباد، تجليل به عمل مي‎آورند. و ياد قيام، نهضت و فداكاري آن حضرت و اصحاب با وفايش را گرامي مي‎دارند.
در شهر لندن ـ پايتخت انگلستان ـ نيز شيعيان در محلاّت و مراكز مختلف مذهبي، از امشب ـ كه شب اول ماه محرّم است ـ مجالسي برقرار نموده و با شور و شوق فراوان و دلهاي مشحون به اخلاص و تألّم، از محرّم استقبال نموده و شعائر و مراسم آن را برگزار مي‎نمايند.
مجمع اسلامي جهاني لندن كه در امر اقامه عزاي عاشورا و ساير روزهاي جشن و عزا وايّام و اعياد اسلامي، مؤسس و پيشقدم بوده نيز از امشب طبق برنامه اعلام شده، مجلس سخنراني، عزاداري، پذيرايي و ضيافت از مؤمنين و مؤمنات خواهد داشت. به اين جهت، در و ديوار مجمع را با پارچه‎هاي سياهي كه مزيّن به اشعار دوازده بند معروف شاعر مرثيه سرا، محتشم كاشاني ‎عليه‎الرحمه است سياه‎پوش نموده‎اند.
اميد است حقير تا در لندن هستم موفق شوم كه در اين جلسات شركت نموده و خود را با عزيزان مخلصي كه در سوگواري اهل‎بيت ‎عليهم‎السلام‎ توفيق انجام وظيفه عزاداري مي‎يابند، همنوا سازم. باشد كه از بركت خلوص آنها اين روسياه ضعيف نيز مشمول عنايات حضرت اباعبدالله‎الحسين سيدالشهدا ‎عليه‎السلام شوم.
ضمناً به اين مناسبت كه قيام سيدالشهدا ‎عليه‎السلام براي بقاي دينِ توحيد و دفع شرك بود و در حقيقت در كربلا جبهه موحّدين و اهل توحيد و عدل در برابر مشركين و اهل شرك قرار گرفت كه: «العدل والتوحيد علويان والجبر والتشبيه امويان» بر اين شدم كه توسلاً به آن شهيدالموحدين و موحدالشهدا پيرامون ده بخش از بخشهاي دعاي مشحون به معارف توحيدي آن حضرت، كه در روز عرفه با آن حال سراسر خلوص، توجه و چشم گريان انشا و قراءت فرمود، كلمه‎اي تقديم نمايم.»
معظم له در اين كتاب بعد از تقديم مقدمه‌اي در فضيلت دعا، ده بخش از دعاي عرفه را با عناوين ذيل به رشته تحرير در‌آورده‌اند: (بخش اول: جهان بيني اسلامي؛ بخش دوم: نعمت‎هاي الهي؛ بخش سوم: بصيرت در دين؛ بخش چهارم: ترس از غضب خداوند؛ بخش پنجم: حرم رحمت؛ بخش ششم: زبان حال بندگان؛ بخش هفتم: سلامت دين؛ بخش هشتم: صفات فعليه و جماليه؛ بخش نهم: بحث‎هاي مهم اخلاقي و اعتقادي؛ بخش دهم: دعا ترجمان دل)
منبع : پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی صافی
https://tabeshekosar.ir/vdci.yawct1avybc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما