پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : 58447
یک کارشناس مسائل نظامی و راهبردی سوری با تشریح اهداف رژیم صهیونیستی در جنوب سوریه درباره نقش ترکیه اظهار داشت:بعید نمی‌دانم که نقش ترکیه در سوریه در حقیقت جزئی از طرح صهیونیستی آمریکایی باشد.
ارتباط مستقیم بسیاری از تروریست‌ها با عربستان
به گزارش تابش کوثر، «حسن‌ الحسن» کارشناس مسائل نظامی و راهبردی سوریه اظهار داشت : در سایه ناتوانی دشمنان در تحقق اهداف راهبردی جنگ خود علیه سوریه و محور مقاومت، طرح موسوم به طرح «ب» اشاره و فرمان به یکی از اعضای محور کشورهای متخاصم و متجاوز برای ورود به محور دیگر(روسیه، ایران) است.

وی درباره احتمال استقرار نیروهای نظامی ترکیه به عنوان نیروهای ناظر در کنار نیروهای روسی و ایرانی در مناطق کاهش تنش و چگونگی عملیاتی شدن آن گفت : همچنان سئوالات متعددی درباره موضع ترکیه وجود دارد و اینکه آیا ترکیه عملا در رسیدن به کاهش تنش جدی است، ما اخیرا اظهارات وزیر دفاع ترکیه را شنیدیم که عملیات نظامی زمینی در سوریه را بعید ندانسته است، این مسئله چگونه منطقی است به اینکهطرفی که با تجاوز به خاک کشوری حاکمیت آن را نقض کند، بتواند ضامن گروه‌های تروریستی مسلح و بخشی از آتش‌بس و آرامش باشد.

این کارشناس سوری افزود: هنگامی که توافقی به دست آید، دولت سوریه شیوه‌های منطقی و قانونی را که تضمین کننده دو امر اساسی باشد، از بین نخواهد برد که آن دو مسئله این است : اول مربوط به حاکمیت دولت سوریه به تمام معنای کلمه و دومین مسئله، کاهش تنش در راستای بازگشت به زندگی عادی است و این مسئله ضرورتا به معنای بازگشت اقتدار و حاکمیت دولت بر تمام جغرافیای سوریه خواهد بود.

الحسن افزود: فرض کنیم که پلیس نظامی روسیه، ایران و ترکیه در این مناطق به مدت یک یا دو یا سه ماه مستقر شود، سئوالی که مطرح است، اینکه بعد از این چه باید کرد، چه طرفی این مناطق را اداره خواهد کرد؟ معتقدم هنوز سخن گفتن درباره رسیدن به سیدن به ضوابطی که از نتایج نشست آستانه ۵ شکل خواهد گرفت؟‎ زود است، من بار دیگر بر ضرورت جدی بودن نقش ترکیه تاکید می‌کنم و از جمله کسانی هستم که درباره این جدیت تردید دارم.

این کارشناس سوری درباره اخبار و اطلاعاتی مبنی بر فشارهای رژیم صهیونیستی برای اینکه استان قنیطره بخشی از روند حل و فصل و استقرار نیروهای ناظر باشد، به تسنیم گفت : هنگامی که از منطقه جنوبی حرف می‌زنیم باید میان دو موضوع تفاوت و تمایز قائل شویم،‌بین شهر درعا به طور مشخص و بین آنچه امتداد دارد که شامل منطقه قنیطره شود، هنگامی که می‌گوییم قنیطره، منظورمان جبهه با رژیم صهیونیستی است، قطعا تل‌آویو با تمام توان و با اهرم‌های فشار و تماس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش می‌کند تا قنیطره بخشی از این روند حل و فصل باشد، البته من بعید می‌دانم این مسئله محقق شود، زیرا تحقق آن به معنای امتیازدادن و تسلیم شدن در برابر تمایل و خواسته رژیم صهیونیستی است و بعید می‌دانم که سوریه و ایران چنین مسئله‌ای را بپذیرند.

الحسن درباره نقض آتش‌بس از سوی گروه‌های مسلح در منطقه جنوبی و طرف‌هایی که از آن بهره می‌برند، اظهار داشت :همچنانکه در بیانیه فرماندهی ارتش سوریه آمده است، این آتش بس به این خاطر از سوی ارتش اعلام شد تا فضای مطلوب برای تحکیم پایه‌های کاهش تنش و تلاش برای انتقال به مرحله بعدی فراهم شود، همچنین این تعامل و همکاری سوریه با تلاش‌های بین المللی در خصوص آتش‌بس برای تحقق این هدف و رسوا کردن حقیقت و ماهیت گروه‌های تروریستی و ارتباط آنها با طرح‌های بیگانگان صورت گرفت، نقض آتش‌بس توسط این گروه‌های تروریستی صحت سخنان من را اثبات می‌کند.

وی خاطر نشان کرد : بیانیه فرماندهی کل ارتش به وضوح نشان می‌دهد در صورت نقض آتش‌بس، ارتش به آن پاسخ خواهد داد و در نتیجه دولت سوریه حق دارد به هر اقدام تجاوزکارانه‌ای پاسخ دهد و این مسئله به میزان توانایی ترکیه برای کنترل و مهار این گروه‌های تروریستی بستگی دارد به ویژه در سایه اختلافی که به نظر می‌رسد میان مواضع ترکیه و عربستان سعودی وجود دارد با توجه به اینکه بسیاری از این گروه‌های تروریستی ارتباط مستقیمی با سعودی‌ها دارند.

کارشناس مسائل راهبردی سوری گفت : نمی‌توانم به نقش ترکیه به عنوان یک نقش مستقل نگاه کنم، من همچنان با نگاه تردید‌آمیزی به نقش ترکیه می‌نگرم و بعید نمی‌دانم که این نقش که باید آرامبخش باشد،‌در حقیقت جزئی از طرح صهیونیستی آمریکایی است. ترکیه همانند گذشته همچنان راس جنگ ناتو است، یعنی جزئی از کشورهایی است که در اردوگاه صهیونیستی آمریکایی قرار دارد، به همین سبب در سایه ناتوانی در تحقق هدف استراتژیکی این جنگی که بر سوریه تحمیل شد به ویژه ناتوانی در فروپاشی محور مقاومت، طرح موسوم ممکن است اشاره به یکی از اعضای محور متجاوز برای ورود به اردوگاه دیگر یعنی مسکو-تهران(متحدان سوریه) باشد.
منبع: تسنیم
س/۴۴۴
https://tabeshekosar.ir/vdchqknm.23n6kdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما