سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 7 May 2024
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 57816
استفاده از یک شتاب دهنده می تواند بین 25 تا 150 میلیون تومان سرمایه برای ایده شما فراهم کند اگرچه این تنها راه حل موجود نیست.
بدون سرمایه، استارتاپ تان را راه بیندازید!
به گزارش تابش کوثر،استفاده از یک شتاب دهنده می تواند بین 25 تا 150 میلیون تومان سرمایه برای ایده شما فراهم کند اگرچه این تنها راه حل موجود نیست.

راه اندازی استارتاپ تبدیل به فکر و ذکر اکثر جوان های متولد دهه 60 و به خصوص 70 شده است. بیشتر افراد این نسل خیلی به کارهای کارمندی علاقه نداشته و دوست دارند خودشان رییس خود باشند و به دنبال آرزوها و علاقه مندی های شان بروند. ولی در این میان نبود سرمایه بزرگ ترین سنگ جلوی پای آنهاست.

محققان و اندیشمندان بزرگ گفته اند که ریشه فقر ملت های عقب مانده نبود ساز و کارهای قانونی لازم برای اتحاد ایده و سرمایه است. این مسئله در کشور ما نیز دیده می شود ولی به لطف شرکت های سرمایه گذاری که در قالب های مختلفی مثل مراکز رشد و شتاب دهنده فعالیت می کنند، اوضاع بسیار بهتر شده است. با این حال هنوز بسیاری از جوانان نمی دانند که روند کاری این شرکت ها چگونه است و هرکدام چه تفاوتی با دیگری دارد. به همین خاطر به سراغ این شرکت ها رفته و تفاوت های شان را مشخص کرده ایم. به علاوه میزان سرمایه گذاری هر شرکت را نیز نوشته ایم تا بدانید در آخر کار چقدر ته جیب شما را می گیرد.

قدم اول؛ استفاده از شتاب دهنده

شتاب دهنده ها معمولا شرکت های خصوصی هستند که از همان آغاز کار استارتاپ را مورد حمایت فکری، فنی  مالی قرار می دهند. این مراکز از ابتدا تیم های کاری را براساس شرایط و قوانین داخلی خود پذیرفته و از آنان حمایت می کنند، این حمایت پس از پذیرفته شدن تیم اجرایی و عقد قرارداد انجام می گیرد.
 
 بدون سرمایه، استارتاپ تان را راه بیندازید!
 
روش پذیرش تیم ها توسط شتاب دهنده ها با یکدیگر متفاوت است، بعضی همانند یک فضای رقابتی- کاری، مثل استارتاپ ویکند تیم ها را به معرفی ایده های خود دعوت کرده و بین چند ایده برتر یک رقابت فشرده برگزار کرده و در نهایت روی یک یا چند ایده سرمایه گذاری نهایی را انجام می دهند. برخی دیگر تیم های اجرایی را تک به تک دعوت کرده و با برگزاری جلسات متعدد به بررسی ایده و تیم اجرایی می پردازند.

در دنیا معمولا حمایت شتاب دهنده ها از یک استارتاپ شامل کمک های مالی پنج هزار دلاری به بالا (در مراحل اولیه)، اختصاص فضای کاری مناسب و تامین تجهیزات اداری، آزمایشگاهی و کارگاهی، دعوت و حضور مربیان حرفه ای برای همراهی تیم ها، کمک های فکری و فنی، حمایت های قانونی، حقوقی و رفع موانع اداری و دولتی، برگزاری دورهمی و تورهای مرتبط با ایده ها و... می شود.
 
البته به صورت معمول در یک بار دیگر استارتاپ ها باید نتیجه کار خود را برای هیات داوران تشریح کنند. در این گام نیز تعدادی دیگر از تیم ها حذف می شوند و تنها چند استارتاپ این فرصت را دارند تا سرمایه اصلی را از شتاب دهنده دریافت کنند. سرمایه ای که معمولا عددی نزدیک به 100 تا 200 هزار دلار را شامل می شود.

در ایران تعداد محدودی از شتاب دهنده ها نسبت به باقی شرکت ها فعالیت بیشتری دارند و توانسته اند جوانان جویای کار و نام را جذب کنند. شرکت هایی نظیر آواتک، گروه دیموند و فارابی و غیره که قصد دارند استارتاپ های ایرانی را به اوج بلوغ خود رسانده و البته خود نیز سود خوبی کسب کنند.

آواتک

آواتک قصد دارد تا سال 2018، روی 100 استارتاپ ایرانی سرمایه گذاری کند. این تیم چهار مرحله را برای این کار در نظر گرفته است. مرحله اول ارائه طرح هاست. پس از ارائه طرح استارتاپ هایی که ثبت نام کرده اند 20 تیم به مرحله آماده سازی برای شتاب می رسند. در این مرحله تیم ها طی دو ماه آموزش رایگان می بینند.
 
در طول این مدت فضا و امکانات نیز به رایگان در اختیار استارتاپ ها قرار می گیرد. این شرکت از مرحله آمادگی برای شتاب تا روز نمایش دستاوردها برای هر استارتاپ مبلغ 25 میلیون تومان (معادل هشت هزار دلار آمریکا) سرمایه گذاری و در قبال آن بین هشت تا 15 درصد سهام هر استارتاپ را به نام خود ثبت می کند.

منبع:برترین ها
ک/555
https://tabeshekosar.ir/vdcg379n.ak9uq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما