پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 16 May 2024
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : 56251
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای طرح ایمنی فاضلاب خبر داد و گفت:‌ آبیاری مزارع سبزی و صیفی در برخی شهرها از جمله جنوب تهران ادامه دارد.
ادامه آبیاری با فاضلاب در مزارع سبزی جنوب تهران
به گزارش تابش کوثر، خسرو صادق نیت روز سه‌شنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: متاسفانه آبیاری با فاضلاب در مزارع سبزی و صیفی برخی شهرها و استانها از جمله جنوب تهران همچنان ادامه دارد و متاسفانه هنوز این مشکل به طور کامل بر طرف نشده است.
وی گفت: برای برخورد با این پدیده به خصوص با توجه به احتمال بروز مواردی از بیماری وبا و انتقال این بیماری، از طریق آلودگی‌های ناشی از فاضلاب، استان‌ها و شهرهایی که مزارع آنها با فاضلاب آبیاری می‌شود با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو، شناسایی شده‌اند.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد:‌ برای مقابله اساسی و جدی با این پدیده غیر بهداشتی، برنامه جدیدی با عنوان «برنامه ایمنی فاضلاب» با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو آماده شده که بر اساس آن مسیرهای آبیاری با فاضلاب شناسایی شده تا از انتقال فاضلاب جلوگیری شود و به نوعی برنامه پیشگیرانه را اجرا خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در گذشته برخورد با پدیده آبیاری مزارع با فاضلاب به این شکل بود که به صورت موردی با مواردی که آبیاری با فاضلاب داشتند، برخورد می‌شد و علاوه بر اینکه کشاورزان و استفاده کنندگان از فاضلاب در مزارع به دستگاه قضایی معرفی می شدند،محصولات آنها نیز معدوم می شد.
صادق نیت گفت: در برنامه جدید یک پله جلوتر رفتیم و با شناسایی مسیرهای انتقال فاضلاب و جاهایی که فاضلاب از سیستم خارج می‌شود تا به محل نهایی و مزارع برسد، این مسیرها را با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو مسدود می‌کنیم و به نوعی چرخه انتقال فاضلاب به مزارع بسته می‌شود و به این ترتیب امکان استفاده و بهره‌برداری از فاضلاب در مزارع کشاورزی از بین می‌رود.
وی افزود: این برنامه تدوین شده و از تیر امسال با همکاری وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در سراسر کشور اجرا می‌شود.
بیماری وبا یک بیماری میکروبی(باکتریایی) است که از طریق آلودگی های محیطی می تواند انتقال پیدا کند و با اسهال شدید، می تواند در مواردی به مرگ فرد مبتلا منجر شود.

منبع: ایرنا
ت/۴۴۴
https://tabeshekosar.ir/vdcizraw.t1aqw2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما