سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 30 Apr 2024
دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 53542
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: روی نقاط کاهش تنش در سوره مذاکرات وجود دارد و اگر لازم باشد نیروهایی بر بحث آتش‌بس نظارت کنند آمادگی داریم در صورت تفاهم لازم این اقدام را مبذول داریم.
قاسمی: سیاست‌های موشکی ایران مستمر و پابرجاست
به گزارش تابش کوثر، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تبریک ماه مبارک رمضان به خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباه بیانات مقام معظم رهبری و موضع ایشان درباره عربستان گفت: بیان ایشان روشن و شیوا بود و باید با ذکاوت بتوانیم از مواضع به حق جمهوری اسلامی به هنگام دفاع کنیم و سیاست‌های خود را در چارچوب دستگاه دیپلماسی دنبال کنیم. 
 
ایران آماده اعزام نیرو برای نظارت بر آتش بس در سوریه است
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره توافق کاهش تنش در سوریه با بیان اینکه بحث آستانه به طور دائم در جریان است و گفتگوها ادامه دارد، اظهارداشت: روی نقاط کاهش تنش بین سه کشور مذاکرات وجود دارد و اگر زمینه‌های لازم فراهم شود، لازم است که نیروهایی که بتوانند بر بحث آتش‌بس نظارت کنند از سوی سه کشور اعزام شوند. ما آمادگی داریم در صورت تفاهم لازم این اقدام را مبذول داریم. 
 
هیچ تغییری در سیاست موشکی ایران بوجود نخواهد آمد
 
وی درباره مواضع وزارت امور خارجه در قبال اظهارات ضد ايرانی ترامپ مبنی بر حمایت ايران از تروريسم، گفت: مواضع نا به جا غلط و بی‌ربط برخی كشورها در خصوص ايران بحث جدی‌ای نيست و فرافكنی و سخنی غيرقابل باور و نشانگر آن است. این ادعا را سفر ترامپ به كشوری كه مأمن، مرجع، مولد و مروج خشونت تروريسم است باطل می‌كند و طراحان چنین مسائلی بايد به اين تناقض پاسخ دهند که وقتی ايران انتخابات بزرگ و شكوهمندی را برگزار می‌كند چگونه می‌تواند مروج ترويسم باشد و چگونه رئیس جمهور آمریکا به کشوری سفر می‌کند که حتی در دادگاه‌های آمريكا محكوم شده و اقدامات افراط گرایی و تروريستی در آمریکا داشته است؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: بحث موشكی ايران موضوعی دفاعی و بازدارنده در جهت دفاع از كيان كشور است و در اين سياست هيچ تغييری بوجود نخواهد آمد و پابرجا و مستمر است.
 
پرونده صیادان ایرانی ربوده شده در سومالی مفتوح است

قاسمی درباره پرونده صيادان ايرانی ربوده شده در سومالی با بیان اینکه پرونده مفتوح و پيچيده است، اظهارداشت: این موضوع از كانالهای مختلف به صورت هفتگی در دستگاههای مختلف تحت پيگيری است و اميدواريم با اقداماتی كه در جريان است شاهد آزادی آنان باشيم. روزهای گذشته هم گفته شده که لنج ديگری در آبهای سومالی به اسارت گرفته شده و موضوع در حال بررسی است در این زمینه نمی‌توانم اطلاعات دقيق ارائه دهم.  تصور ما این است که همه سرنشينان اين لنج ايرانی نيستند و یکی دو مليت ديگر هم حضور دارند.
 
 نمی‌خواهیم مرز ما با ترکیه ناامن باشد
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دستگاه دیپلماسی چه واکنش بازدارنده‌ای در ماجرای درگیری هنگ مرزی ارومیه در نقطه صفر مرزی با یک گروهک تروریستی و شهادت مرزبانان کشورمان خواهد داشت، گفت: شهادت مرزبانان اتفاق ناخوشايندی است و از طريق كانال‌های ديپلماتیک اين موضوع به دولت تركيه اعلام شده است و منتظر پاسخ هستيم و با جديت موضوع را دنبال می‌كنيم. نمی‌خواهیم مرز ما با ترکیه ناامن باشد و اميدوراريم با درايت و مسئولیت‌پذیری تركيه و پاسخی كه در اين خصوص می‌دهند بتوانیم اتخاذ تصميم كنيم.

قاسمی درباره ديدار سردار سليمانی با وزير خارجه قطر در عراق نیز گفت: در اين مورد نظری ندارم.
 
اگر تحریم‌های سنا به تصویب ترامپ برسد در چارچوب‌های خود اقدام خواهیم کرد
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره تحريم‌های جديدی كه در كميته روابط خارجی سنا اتخاذ شده، بیان داشت: هر زمانی كه اين طرح نهایی شود و به تصويب رييس جمهور آمریکا برسد، ما طبق تفاسير و چارچوب‌هایی كه تنظيم كرده‌ايم و كشور بر آنها اشراف دارد، تصميمات لازم را اتخاذ خواهيم كرد.
 
نگاه به همسایگان در دولت دوازدهم با جدیت بیشتر دنبال خواهد شد
 
قاسمی درباره سیاست خارجی دولت دوازدهم با بیان اینکه ما سیاست خارجی تک بعدی نخواهیم داشت، اضافه کرد: در ٤ سال گذشته در دستگاه دیپلماسی موضوع روابط با سایر کشورها مغفول نبوده و برجام شاید بیش از سایر مسائل خود را به رخ می‌کشید. اگر سفرهای مقامات کشور را ببینیم خواهیم دید که با کشورهای مختلف ارتباط بوده است و نگاه به همسایگان در دولت دوازدهم با جدیت بیشتر دنبال خواهد شد ولی در گذشته هم تنها معطوف به برجام نبوده‌ایم.
 
تا اشغالگری باشد مقاومت وجود خواهد داشت
 
وی گفت: موضع ما در برابر رژيم صهيونيستی تغييرناپذير است و تا اشغال ادامه دارد، نبرد در منطقه وجود خواهد داشت. مواضع ما در این زمینه روشن است و تا اشغالگری است مقاومت و مبارزه وجود خواهد داشت.
 
هیچ گروه مخالف ترکیه در ایران حضور ندارد
 
قاسمی خاطرنشان کرد: هيچ گروه مخالف تركيه در خاك ايران حضور ندارد و آنچه مطرح می‌شود فضاسازی رسانه‌ای با اهداف مشخص در برهه كنونی است.
 
به دولت بحرین توصیه می‌کنیم با شهروندانش محترمانه رفتار کند
 
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آنچه در بحرين اتفاق می‌افتد ناگوار، محكوم و قابل سرزنش است، تاکید کرد: توصيه ما به دولت بحرين خويشتن‌داری و احترام به عقاید و افكار ديگران و دست كشيدن از مزاحمت برای شهروندان خودش است. به دولت بحرين توصيه می‌كنيم با شهروندان خود محترمانه رفتار كند.
 
عربستان گمان می‌کند با پول و سلاح می‌توان امنیت فراهم کرد
 
قاسمی در خصوص هدف عربستان از انعقاد قراردادهای سنگین تسلیحاتی گفت: اتفاقات متعددی طی چند هفته گذشته رخ داده که اجلاس ریاض و ناتو و جی ٧ و وضعیتی که یک کشور خاص در مجموعه این کشورها ایفا می‌کند قابل تحلیل و بررسی است. عربستان تصور می‌کند نیازمند حمایت قدرت‌های فرامنطقه‌ای است و با پول و سلاح می‌تواند امنیت فراهم کند در حالیکه تاریخ نشان داده امنیت خریداری نیست. از سوی دیگر کشوری است که مهمترین موضوع برایش فروش سلاح است تا چند جوان آمریکایی شغل داشته باشند و کشتن هزاران نفر براشیان مهم نیست. این یک وضعیت دشوار و خطرناک است که موجب گمراهی است که با سلاح می‌توان به اهداف رسید. ناتوانی این کشور در مبارزه با یمن نشانگر همین ادعاست که با این همه سلاح هنوز موفقیتی کسب نکرده‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ت/444
https://tabeshekosar.ir/vdcirwaw.t1ap52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما