شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 18 May 2024
چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : 52905
وزیر روابط بین‌الملل و تجارت خارجی آستاراخان از برگزاری «همایش رسانه‌های کشورهای حاشیه دریای خزر» در اوایل مهر ماه در آستاراخان خبر داد.
آستاراخان میزبان همایش مطبوعات کشورهای حاشیه دریای خزر در مهر ماه
به گزارش تابش کوثر «دنیس آفاناسییف» وزیر روابط بین‌الملل و تجارت خارجی آستاراخان روسیه در نشست خبری به مناسبت «همایش رسانه‌های کشورهای حاشیه دریای خزر در روسیه» با اشاره به اینکه روابط ایران و آستاراخان از سال ۱۹۹۴ آغاز شده است، اظهار داشت: هم اکنون ما روابط خوبی را با برخی از استان های ایران داریم و همکاری بین آستاراخان و ایران در زمینه های مختلف در جریان است.

وی از استان های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خوزستان و هرمزگان به عنوان استان هایی که موافقتنامه های همکاری مستقیم با آستاراخان دارند نام برد و ادامه داد: به دلیل نزدیکی با استان های شمالی ایران بیشتر مبادلات ما با این استان ها است.

وزیر روابط بین‌الملل و تجارت خارجی آستاراخان به کریدور شمال- جنوب به عنوان مهم ترین مسئله بین ایران و آستاراخان اشاره و عنوان کرد: آستاراخان یک قسمت از این مسیر و از نقاط کلیدی آن است و برای ایران هم این کریدور اهمیت زیادی دارد و در تبادل هیات هایی که بین ایران و آستاراخان صورت می گیرد همیشه این موضوع مورد مذاکره قرار می گیرد.

آفاناسییف از روابط انسانی، علمی و دانشگاهی و تبادل دانشجو و استاد نیز به عنوان دیگر زمینه های همکاری بین ایران و آستاراخان نام برد و افزود: در طی ۱۵ سال اخیر در دانشگاه دولتی آستاراخان زبان فارسی تدریس و در دانشگاه گیلان نیز زبان روسی تدریس می شود.

وی جمهوری اسلامی ایران را اصلی ترین همکار آستاراخان دانست و گفت: ۳۵ درصد گردش کالای آستاراخان به ایران اختصاص دارد و حجم مبادلات تجاری ایران و آستاراخان در سال ۲۰۱۶، ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

وزیر روابط بین‌الملل و تجارت خارجی آستاراخان اعلام کرد: ۹۰ درصد همکاری ما در بندر آستاراخا ن با ایران انجام می شود، البته در چند سال اخیر حجم تبادلات به دلیل بحران های اقتصادی کاهش یافته است، اما این روند موقتی است و امیدواریم در سال آینده روابط بهتر شود.

آفاناسییف همچنین در خصوص کریدور شمال- جنوب تاکید کرد: این کریدور برای ترانزیت باید تعرفه ای مشترک بین تمام کشورها در نظر بگیرد و دولت ها در این زمینه به تصمیمی واحد برسند.

وی با بیان اینکه اوایل مهر ماه «همایش رسانه‌های کشورهای حاشیه دریای خزر در روسیه» با حضور پنج کشور حاشیه دریای خزر برگزار می شود، تاکید کرد: ما به دنبال ایجاد زمینه های بیشتر برای همکاری بین رسانه های کشورهای حاشیه دریای خزر هستیم و اولین تصمیم برای برگزاری این همایش در سال ۲۰۱۴ در نشست سران کشورهای حاشیه خزر گرفته شد و تاکنون دو همایش برگزار شده و این سومین همایش است.

وزیر روابط بین‌الملل و تجارت خارجی آستاراخان، هدف اصلی از برگزاری این همایش را تبادل اطلاعاتی و سازماندهی جهت تبادل اطلاعات عنوان کرد و اظهار داشت: محل برگزاری این همایش کرملین آستاراخان و همان مکانی است که نشست سران در سال ۲۰۱۴ برگزار شد.

آفاناسییف به برگزاری نشست های کارشناسی، میزگردها، کارگاه های آموزشی، برنامه های فرهنگی، گردشگری، منطقه شناسی و محیط زیست به عنوان بخش های مختلف این همایش اشاره کرد و گفت: امسال سیصدمین سالگرد تاسیس آستاراخان به طور رسمی است و ما میخواهیم این موضوع در همایش منعکس شود.

وی همچنین به برگزاری مسابقه عکاسی و گزارش نویسی به موضوع خزر و تقدیر از برگزیدگان به عنوان دیگر بخش های این همایش اشاره کرد.

وزیر روابط بین‌الملل و تجارت خارجی آستاراخان با بیان اینکه برای حضور در این همایش هیچ شرایط خاص و محدودیتی وجود ندارد، ادامه داد: از نمایندگان رسانه ها و مقامات دولتی نیز برای شرکت در این همایش دعوت می شود و خبرنگاران رسانه های کشورهای حاشیه دریای خزر نیز می توانند با ثبت نام در سایت media-caspy.com در این همایش شرکت کنند. هزینه شرکت در این همایش به عهده خود شرکت کنندگان است.

آفاناسییف با بیان اینکه در سال های گذشته بیشتر شرکت کنندگان از خود روسیه بوده اند، عنوان کرد: در همایش اول، ۳۰۰ نفر و در همایش دوم ۸۰۰ نفر شرکت کننده داشتیم و پیش بینی می شود امسال هزار و ۳۰۰ نفر در این همایش شرکت کنند.

همچنین «آندره گاننکو» نماینده سفارت روسیه در ایران که در این نشست حضور داشت در خصوص موضوع لغو روادید گروهی بین ایران و روسیه گفت: اقدامات لازم در این خصوص از طرف دولت روسیه انجام شده و ما هم اکنون در انتظار تایید مجلس شورای اسلامی ایران هستیم و در صورت طی روند قانونی در ایران تا پاییز این موضوع اجرایی می شود.
منبع: مهر
ع/999

https://tabeshekosar.ir/vdcamonm.49nuw15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما