جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۵۲
کد مطلب : 5266
به گزارش تابش کوثر -روز گذشته سه شنبه ۲۶/۶/۱۳۹۲ مسئولان بانك ملّي استان قم با حضور در دفتر حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله الوارف با معظم له ديدار كردند.
در اين ديدار كه با ارائه گزارش و برنامه‌ها همراه بود، مرجع عاليقدر توصيه‌هايي نمودند.
ايشان در قسمتي از بيانات خود با اشاره به بانكداري اسلامي و اهميت اجراي آن بيان داشتند: اگر برنامه‌هاي بانكداري اسلامي به نحو احسن و مطابق با شرع مقدس اجرا شود، آثار و بركاتش براي همگان به خصوص ضعفا و فقرا بسيار زياد است.
حضرت آيت الله العظمي صافي با اشاره به لزوم اجراي همه احكام اسلامي در بانك‌ها، اضافه نمودند: اصل مطلب اين است كه تمام كارها و برنامه‌هايي كه در بانك‌ها اجرا مي‌شود بايد مطابق دستورات شرع بوده و هدف از تأسيس بانك در نظام اسلامي -كه همان ايجاد بانك به تمام معنا اسلامي بوده است- تأمين گردد و قرض الحسنه كه يكي از سنت‌هاي حسنه اسلام مي‌باشد بايد به طور واقعي در بانك‌ها و كشور ترويج شود.

معظم له با تأكيد بر لزوم ارائه الگوي اسلامي از بانك به جهانيان افزودند: هدف از مطرح‌كردن بانكداري اسلامي در ابتداي انقلاب و تصويب قانون مربوط به آن، اين بود كه بتوان بانك‌هايي بر مبناي احكام شرع ساخت و آنها را به عنوان الگو براي جهانيان معرفي كرد كه با حذف ربا هم مي‌توان خدمات بسيار خوبي را به مردم ارائه داد.
ايشان با تأكيد بر محوريت برنامه بانك‌ها براي اقشار ضعيف جامعه فرمودند: در مسائل بانك‌ها بايد به مقاصد اسلام مخصوصاً كمك به اقشار ضعيف و آسيب‌پذير جامعه توجه بيشتري شود و طوري برنامه‌ريزي گردد كه اين عزيزان در رفاه باشند و فشاري بر آنها وارد نشود.
اين مرجع عاليقدر با ابراز نگراني و اظهار تأسف از وجود ربا در برخي از عمليات‌هاي بانكي بيان كردند: از بزرگترين گناهاني كه قرآن كريم به آن اشاره دارد همين ربا است كه تصور مي‌شود الان از نظام بانكي ما بر چيده شده است. متأسفانه هنوز هم در بعضي بانك‌هاي كشور، بانكداري اسلامي به نحو احسن اجرا نمي‌گردد و بعضي از بانك‌ها به بنگاه‌هاي تجاري سودآور براي عده‌اي خاص تبديل گشته است و منافع عمومي مردم را در نظر نمي‌گيرند.
ايشان در پايان با تشكر از مسئولان حاضر در جلسه، براي همه آنها، توفيق انجام وظايف شرعيه را از خداوند متعال خواستار شدند.
https://tabeshekosar.ir/vdca.inmk49nui5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما