يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 19 May 2024
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۳
کد مطلب : 50001
رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان گفت: جهاد دانشگاهی توانست رتبه ۵ سلول‌های بنیادی را در دنیا کسب کند.
جهاد دانشگاهی رتبه ۵ سلول‌های بنیادی را کسب کرد
به گزارش تابش کوثر، محمدصادق بیجندی ظهر امروز در پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه اتاق بازرگانی این شهرستان برگزار شد با اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر تجاری‌سازی در اتاق‌های بازرگانی کل کشور اظهار داشت: موضوع اشتغال نخبگان دانشگاهی بحثی بسیار جدی و متأسفانه یک معضل کشوری است که ۴۸ درصد افرادی جویای کار در استان خراسان رضوی دانش‌آموختگان دانشگاه هستند و استان اصفهان نیز به‌عنوان قطب صنعتی کشور بیشترین دانش‌آموخته دانشگاه را با حدود ۳۰ درصد جویای کار دارد.
وی با اشاره به وجود اندیشکده‌های متنوع در بسیاری از دانشکده‌های تراز اول دنیا و تعامل با سازمان‌ها افزود: دانشگاه‌های نسل سوم دیگر تنها مکانی برای یادگیری مفاهیم آکادمیک نیست و انجام پروژه‌های مختلف فارغ‌التحصیل مولد می‌خواهد تا این فارغ‌التحصیل بتواند بادانش خویش در کنار پژوهش‌های کاربردی به نوآوری و خلاقیت بپردازد.  
رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان بیان کرد: خروجی دانشگاه نسل سوم افراد مولد است نه افراد کارجو اما متأسفانه دانشگاه‌های ما بیشتر کارجو تربیت‌کرده و در مفاهیم آکادمیک سیر می‌کنند به‌گونه‌ای که برخی سرفصل‌های درسی بیش از ۲۰ سال است تغیر نکرده یعنی سرفصل و  محتوای برخی گروه‌های آموزشی به ۲۰ سال قبل برمی‌گردد.
وی با تأکید بر اصلاح و ارتقا نسبت‌ها در دانشگاه‌ها عنوان کرد: بسیاری از دانشگاه‌ها ملاک و مرجع آن‌ها فقط تولید مقاله است و در دیگر شاخصه‌های برجسته هیچ فعالیتی ندارند.
بیجندی با اشاره به اجرای طرح‌های دانش‌افزایی اعضای هیئت‌علمی و کارکنان دانشجویان تصریح کرد: متأسفانه در دانشگاه‌ها فردی که عضو هیئت‌علمی شد به بازآموزش آن توجهی نمی‌شود درصورتی‌که در حوزه پزشکی هراز چند گاهی پزشکان موظف‌اند در دوره‌های ارتقا، بازآموزی و بهسازی شرکت کنند تا بتوانند دانش خود را به‌روز رستانی کنند.
وی با تشریح اهم شاخص‌های دانشگاه نسل سوم خاطرنشان کرد: ارتباط با صنعت، روحیه کارآفرینی، آموزش‌های مهارت‌های شغلی و مدیریتی، وجود مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، بالا بردن کیفیت برنامه‌های آموزش عالی و ساده نمودن آمورش و یادگیری، بازآموزی، نوسازی و بهبود مهارت‌های آموزشی و پژوهشی برای کلیه اعضای هیئت‌علمی مدیران و کارشناسان از وظایف دانشگاه‌های نسل سوم است.
رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان تأکید کرد: بسیاری از قول‌های انتخاباتی باید مبنای علمی داشته باشد و یک گروه کارشناسی دانشگاهی وعده‌های تبلیغاتی کاندیداها را توضیح دهد و دانشگاه‌ها باید جهت‌دهی کنند و تشخیص دهند در چه وضعیتی هستند.
وی بابیان اینکه جهاد دانشگاهی ۸۰ درصد منابع خود را تأمین می‌کند و تنها ۲۰ درصد از منابع دولتی است، افزود: جهاد دانشگاهی توانسته است در دنیا رتبه ۵ سلول‌های بنیادی را به دست آورد.
بیجندی با تأکید بر پرورش مهارت‌های ادراکی دانشگاهیان بیان کرد: بیشتر اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور اطلاعی از رویداد کارآفرینی ندارند اما در دانشگاه‌های دنیا مدت‌هاست این موضوع پشت سر گذاشته‌شده است.
وی بابیان اینکه تأکید و حمایت در ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت در دانشگاه‌ها باید به‌عنوان یک اصل در نظر گرفته شود، گفت: تأکید بر استقلال دانشگاه‌ها، افزایش قدرت ریسک‌پذیری در دانشگاه‌ها، تهاجم رقابتی و معرفی الگوهای برتر در حوزه‌های مختلف و پژوهش، بررسی فرآیند تجاری‌سازی و ارتباط با بازار پیش از اجرای طرح‌ها، تخصیص اعتبار مناسب ازجمله فرآیندهایی است که باید در دانشگاه‌ها موردتوجه قرار گیرد.
منبع: تسنیم
ت/۴۴۴
https://tabeshekosar.ir/vdcfyxdt.w6dxxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما