سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 7 May 2024
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۷
کد مطلب : 49605
مدیر مجتمع فرهنگی موزه شهدای رامسر کاخ موزه رامسر را چشم انداز بی بدیل گردشگری مازندران عنوان کرد.
موزه عاج مجموعه کاخ موزه رامسر در دنیا بی بدیل است
به گزارش تابش کوثر، علی غلامی گفت: در مجتمع موزه ای شهدای رامسر دو بنا تبدیل به موزه رامسر شد و تا سال گذشته اسم این مکان کاخ موزه رامسر بود که دارای یک موزه بود و با ایجاد طرح جامع برای گسترش، احیا و مرمت و بازسازی ساختمان تاج الملوک انجام و به طرح موزه ای تبدیل شد.

وی تصریح کرد: ساخت بنای کاخ موزه رامسر از سال ۱۳۱۲ شروع و در سال ۱۳۱۶ به اتمام رسید و در آن مدت که این کاخ در اختیار پهلوی اول بود کاربرد تفریحی داشت و از زمان پهلوی دوم قرقگاه حکومتی شد؛ بر اساس اسناد موجود تصمیمات مهمی در این کاخ گرفته شده از جمله نخست وزیری جمشید آموزگار در این مکان به او واگذار شده است.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا مدتی این کاخ بسته بود و در سال ۱۳۷۹ عملیات احیا انجام و تبدیل به موزه کاخ رامسر شد. در موزه کاخ رامسر ۲۵۰ اثر از تابلوهای نقاشی، مبلمان، تندیس ها آثار برنزی و فرش ها به نمایش گذاشته شده که شبیه عمارت است. در سال گذشته بنای تاج الملوک که همسر پهلوی اول بود تبدیل به موزه عاج ایران شد و ۳۰۰ اثر ارزشمند از عاج فیل با ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

مدیر مجتمع فرهنگی موزه شهدای رامسر گفت: موزه عاج در خاورمیانه و ایران اولین و تخصصی ترین موزه جهان است و تنها موزه ای است که از تمامی نقاط زیستگاه فیل ها آثار بسیاری در آن گردآوری شده و این موجب افتخار مردم رامسر است.

وی افزود: با احداث موزه مردم شناسی آثاری از شهر رامسر گردآوری شده و نمایشگاه عکس، اسناد و املاک خاندان پهلوی در موزه فراهم شد و بخش سازه های هخامنشی اضافه شده که المان نمایشی دارد و ترافیک روی موزه ها را کاهش داده است. در محوطه این موزه باغ بامبو با پوشش گیاهی بامبو راه اندازی و احیا و فضای گردشگری و نمایشی برای آن ایجاد شد.

وی تصریح کرد: یک چشمه قدیمی از سال ۱۳۱۲ در این مکان وجود دارد که کل آب این مجموعه را تامین می کند و شش هکتار زمین را آبیاری کرده و باغ ۳۳ هکتاری و آتش نشانی رامسر از این آب استفاده می کنند و با احیای چشمه دارای فضای نمایشی زیبایی است.

غلامی گفت: در فروردین ۹۵ در طول یک ماه ۶۲ هزار نفر بازدید کننده از این مجموعه دیدن کردند و از فضای موزه عاج ایران در طی ده روز بیش از ۷۵ هزار نفر بازدید صورت گرفته که نشان دهنده بازخورد خوب آن است.

وی گفت: در چهارم فروردین ۹۶ رکورد ۱۶ ساله بازدید در یک روز شکسته شد که ۸۹۲۲ نفر بازدید کننده ثبت شد.

وی خاطر نشان کرد: مساحت کاخ ۶ هکتار است و بنایی به نام تاج الملوک به آن اضافه شد و با توجه به فضای موجود موزه های دیگری در این مکان آماده می شود تا در بخش گردشگری موفق عمل کرده و آمار گردشگران و توسعه کسب و کار در شهر بیشتر شود. طراحی و بنای موزه عاج با هزینه یک و نیم میلیارد تومان راه اندازی شد که دارای سیستم امنیتی ویژه و المان های مناسب است.

این مسئول گفت: از نظر طراحی چیدمان آثار سالن تزیینات انسانی و غیر انسانی تالار فیل، تالار جنگ افزار، تالار تزیینات ۱و ۲ و ۳ و سالن مبلمان محتوای خوبی دارد. جشنواره بهار نارنج در سه بخش صنایع دستی شمال ایران فرآورده های بهار نارنج و سوغاتی های رامسر در اردیبهشت ماه در این کاخ برگزار می شود.
منبع: ایسنا
ت/۴۴۴
https://tabeshekosar.ir/vdcdk90o.yt0nz6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما