شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 4 May 2024
سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : 4804
آیت الله علوی گرگانی با بیان این که تقوای هرکس را باید نسبت به موقعیت، جایگاه و مسؤولیتی که دارد سنجید، گفت: در سیستم بانک داری تقوا عبارت است از دوری از ربا و دیرکرد و خوش اخلاقی در برخورد با مردم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری، آیت الله سیدمحمد علوی گرگانی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در دیدار با مدیران رؤسای شعب مؤسسه مالی اعتباری مهر استان قم، اظهار داشت: تقوای هرکس را باید در جای خودش و نسبت به مسؤولیتی که دارد سنجید.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: در سیستم بانک داری تقوا یعنی دوری از ربا و هزینه دیر کرد؛‌ خوش اخلاقی و برخورد مناسب با مردم نیز یکی از جنبه های تقوا در کار شما است.

آیت الله علوی گرگانی با اشاره آیه «یا ایها الذین امنوا اتقوالله حق تقاته» گفت: بنابر این فرمایش صریح خداوند باید تقوا را در سراسر زندگی خود عملی کنیم؛ همه کارهای خود را با این آیه شریفه بسنجیم، اگر به تقوا نزدیک بود که خوشا به سعادت ما، در غیر این صورت باید کمبود های خود را اصلاح کنیم.

وی گرفتن ربا را اعلان جنگ با خداوند دانست و ابراز داشت: در قرآن محرمات زیادی مطرح شده است، زنا، دزدی، قتل، اما تنها در مورد ربا می فرماید این کار جنگ با خدا و رسولش است« فإن لم تفعلوا فأذنوا بحرب من الله ورسوله »؛ بانک ها اگر بتوانند ربا را به طور کلی کنار بگذارند حرکتی جهادی انجام داده اند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که دریافت هزینه دیرکرد نیز بنا به فتوای برخی مراجع از مصادیق ربا است، گفت: آدمیزاد خودش می فهمد چه کار خلافی انجام می دهد اما با عناوین مختلف سعی می کند به نحوی آن را توجیه کند.

آیت الله علوی گرگانی خطاب به بانک هایی که هزینه دیر کرد می گیرند، خاطرنشان کرد: این افراد فردای قیامت چه جواب خواهند داد؛ هزینه دیر کرد برای مردم مشکلات زیادی را ایجاد کرده است و آنها را تحت فشار مالی قرار می دهد.

وی دریافت هزینه دیر کرد را برخلاف آموزه های اسلامی دانست و گفت: من بارها به عزیزان بانکی سفارش کرده ام این مسائلی که از فرنگ وارد شده و خلاف دین است را دور بریزند؛ اسلام برای هر کاری راه حل گذاشته و شایسته است در نظام اسلامی همه چیز مطابق دستورات الهی باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بیان راه حل این مشکل بانکی، اظهار کرد: اکثر افرادی که برای وام مراجعه می کنند محترم و آبرودار هستند؛ می توان با ضمانت دیگران از باز پس گیری مبلغ مورد نظر آسوده خاطر بود.

آیت الله علوی گرگانی ادامه داد: در خصوص عده کمی که می خواهند از بیت المال سوء استفاده کنند و پول بانک را ندهند می توانید به رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید مراجعه کنید و در مورد نحوه برخورد با این افراد کسب تکلیف کنید.

وی برخورد مناسب با افرادی که به بانک مراجعه می کنند را یکی از مصادیق تقوا در کار بانک ها عنوان کرد و گفت: خداوند می فرماید«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلاً سَدِیداً» بنابراین خوش گفتاری یکی از اقسام تقوا است؛ اگر با اخلاق نیکو برخورد کنید مشتری شما بیشتر می شود، این کار هم برای دنیا و هم برای آخرت شما مفید است
https://tabeshekosar.ir/vdch.vnkt23n6kftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما