چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 1 May 2024
يکشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب : 4633
رئیس ستاد اقامه نماز کشور ساخت مسجد را یکی از راه های هزینه زکات دانست و ساخت مسکن مهر بدون مسجد را غیر قرآنی توصیف کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، همایش بزرگ زکات و حماسه اقتصادی از سوی معاونت توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی کرمان دقایقی پیش در مصلی بزرگ امام علی به کار خود پایان داد.

در این مراسم حجت الاسلام محسن قرائتی نماینده ولی فقیه و عضو شورای مرکزی زکات کشور در سخنانی با اشاره به اهمیت پرداخت زکات از دیدگاه قران گفت: نماز بدون پرداخت زکات قبول نمی شود و خداوند بسیار انسان های مومن را به پرداخت زکات توصیه کرده است.

وی همچنین پرداخت زکات را باعث برکت در زندگی دانست و ادامه داد: در قرآن کریم ۳۲ کلمه در مورد زکات و ۳۲ کلمه هم در مورد برکت آمده است که این امر رابطه بین زکات و برکت را نشان می دهد و گواه این مطلب است که پرداخت زکات باعث نزول برکت و رحمت الهی می شود.

الویت مصرف زکات برای نیازمندان است

قرائتی در بخش دیگری از سخنان خود مصرف زکات را زیر نظر ولی فقیه دانست و ادامه داد: زکات باید در مصارفی خرج شود که مورد ولی فقیه و نماینده ایشان در منطقه است و اولویت مصرف زکات برای فقرا و نیازمندان است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه به اهمیت ساخت مسجد و تاکیدات مقام عظمای ولایت در این مورد اشاره کرد و اظهار داشت: می توان از پول زکات برای ساخت مسجد در مکان هایی که در آنجا مسجد وجود ندارد استفاده کرد ولی ساخت مسجد باید بدون تجملات و زرق و برق دنیایی باشد.

این مسئول فرهنگی در کشور اولین وظیفه دولت های صالح را اقامه نماز ذکر کرد و گفت: بعد از پیروزی انقلاب کارهای زیادی در بحث مساجد انجام شده اما باید تکمیل و توسعه یابد.

وی ادامه داد: متاسفانه گاهی در بعضی مکان ها مساجد چند میلیاردی ساخته می شود که نمازگذار کمی در آنها به نماز می ایستند و بعضی تجملات و ساختن گل دسته و لوستر بعضی دیگر از این اقدامات اسراف است و اسراف از گناهان کبیره است که موجب هلاکت انسان می شود.

حجت الاسلام قرائتی تصریح کرد: مدیران باید تلاش کنند تا در مکان هایی که سه هزار نفر جمعیت دارند و تا دو کیلومتری آنها مسجدی وجود ندارد حتما یک مسجد ساخته شود که در استان کرمان از سوی استاندار کرمان و همچنین با کمک از زکات باید در این زمینه اقدام شود.

ساخت مساکن مهر بدون مسجد ناصحیح است

عضو شورای مرکزی زکات کشور نبود مسجد در مساکن مهر را دور از دستورات قرآن اعلام کرد و افزود: در قرآن دستور داده شده که اول مسجد ساخته شود و بعد راه و ساختمان بنا شود که متاسفانه ما در حال حاضر خلاف این موضوع عمل می کنیم و در جلسه ای که با نمایندگان مجلس دارم از آنها می خواهم که هر چه سریعتر برای مساکن مهر مسجد ساخته شود.

وی ادامه داد: امسال باید در مصرف زکات بعد از فقرا ساخت مسجد در اولویت باشد و البته این پول نباید صرف کاشی کاری بشود و باید برای قسمتی از مسجد حکم مسجد نباشد تا بتوانیم در کارهای آموزشی و کلاس های تربیتی نیز از آن استفاده کنیم و برای کسانی که عذری دارند نیز اشکال نداشته باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: کشاورزان باید بدانند که بدهکار خدا هستند و محصول آنها نتیجه تلاش تنهای خود آنها نیست بلکه نور خورشید، باد و باران و بسیاری چیزهای دیگر در محصول آنها دخیل است و آنها باید زکات اموال خود را بپردازند.

حجت الاسلام قرائتی همچنین با تشکر از مردم ولایی بم تصریح کرد: خداوند در هیچ عملی از پیامبر خود نخواسته که از مردم تشکر کند بغیر از مسئله زکات که به پیامبر دستور داده که از آنها تقدیر کند و امروز ما از مردم شهرستان بم که با وجود زلزله دلخراش این سرزمین باز هم در پرداخت زکات اهتمام ویژه دارند تقدیر و تشکر می کنیم.

۸۰ درصد مجرمین را افرادی دانست که از مساجد فاصله گرفته اند

وی در بخش دیگری از سخنان خود ۸۰ درصد مجرمین را افرادی دانست که از مساجد فاصله گرفته اند و افزود: باید کارهای ماندگار در کشور انجام شود و بدون پرداخت زکات و حلال کردن مال نمی توان جوانان را تربیت کرد و البته ائمه جماعات ادارات و وزارتخانه ها نیز باید یکی برای خواندن نماز جماعت در مدارس و دانشگاه ها نیز اهتمام ویژه ای داشته باشند و اگر ما نسل جوان را رها کنیم می بازیم.

لزوم آسان سازی بحث ازدواج

وی همچنین آسان سازی بحث ازدواج در جامعه تاکید کرد و گفت: ازدواج یک ضرورت است که بعد از اکسیژن و آب و نان از ضروریات حیاتی انسان است و اگر سن ازدواج بالا رود مفسده انگیز است و پدرانی که در ازدواج دخترانشان سختگیری نمی کنند جز صالحین هستند.

حجت الاسلام قرائتی همچنین در جمع طلاب و ائمه جماعات استان کرمان به بحث مختصری پیرامون شیوه های تبلیغ دینی پرداخت و افزود: سخنرانی باید کوتاه و مختصر باشد و در تبلیغ باید از شیوه چهره به چهره استفاده کرد که تاثیرگذارتر است و تبلیغ نباید به زمان های خاص همچون محرم و صفر خلاصه شود.

برگزاری جلسات ترویج قرآن مورد توجه قرار گیرد

وی ادامه داد: قرآن و اهل بیت در کنار یکدیگر مورد تایید است و باید در کنار هر مراسم عزاداری برای اهل بیت یک جلسه تفسیر قرآن نیز برگزار شود و بهترین راه برای دعوت انسان ها به خواندن نماز نیز شمردن نعمت های الهی است که این امر موجب خشوع در افراد می شود.

حجت الاسلام قرائتی در پایان به سلام پایانی نماز اشاره کرد و گفت: همه کسانی که با حضور در انتخابات، شرکت در راهپیمایی ها، ساخت موشک و پیشرفت های علمی همچون دانشمند هسته ای موجب غضب استکبار و بالاخص امریکا و اسراییل می شوند به فرموده قرآن از صالحین هستند.
https://tabeshekosar.ir/vdch.xnkt23n-xftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما