چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 1 May 2024
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۵۹
کد مطلب : 4377
به گزارش خبرگزاری حوزه معظم له روز چهارشنبه ۱۶ مرداد ماه در جلسه تفسیر قرآن کریم در مدرسه حجتیه قم در تفسیر آیات پایانی سوره یاسین گفتند: خداوند خالق آسمان‌ها و زمین است و در قرآن بارها به این مساله اشاره کرده است و این قدرت را به نوعی موجه کننده قدرت عالیه در خلقت دوباره مخلوقات از بین رفته شده عنوان کرده است.

این مرجع تقلید اظهار کردند: در اینجا باید در ترتیب کلمات و آوردن واژه‌های قرآن در جایگاه های مختلف و خاص خود نظر بیاندازیم و دقت فراوان داشته باشیم چراکه در قرآن هیچ کلمه‌ای و جمله‌ای بدون حکمت و حساب و کتاب و رمز و دلیل قرارنگرفته است.

حضرت آیت الله سبحانی اظهارکردند: «فواصل‌الآیات » در قرآن کریم در حقیقت همان سجع و قافیه در نظم و نثر هستند که در ادبیات از آن‌ها یاد می ‌کنیم و به همین خاطر است که با رعایت این الگوها می توانیم بگوییم که خداوند آیات قرآن را نیز با نظم ویژه ای در کنار هم قرار داده است.

این مفسر قرآن کریم اظهارکردند: خداوند در سوره یس می فرمایند که أَوَلَيْسَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ يَخْلُقَ مِثْلَهُم بَلَى وَهُوَ الْخَلَّاقُ الْعَلِيمُ؛ خداوند در این آیات قدرت بی نهایت خویش را برای بشر بازگو می کند تا نشانی باشد برای قوت قلوب مومنان و همچنین اطمینان خاطر مشرکان از وقوع روز جزا که هراس بسیاری از آن داشتند.

این مرجع تقلید یادآورشدند: معاد از مهمترین معتقدات دینی و بزرگترین عامل ترساننده مشرکان است که خداوند در قرآن بارها از آن سخن به میان آورده بشر را به وقوع آن روز خبرداده است؛ علامه طباطبایی بیان می داشتند که دو هزار آیه قرآن در مورد معاد است؛ در همین رابطه نیز مشرکان از ترس این‌که مبادا به جنایت آنها در روز جزا رسیدگی شود منکر معاد شده و در این زمینه به شبهه افکنی مشغول می شوند.

حضرت آیت الله سبحانی گفتند: مشرکان برای این که مومنان را نیز همراه خود کنند همیشه به شبهه افکنی در بین آنان مشغول بودند؛ خداوند واژه «توفی» یا اخذ و گرفتن روح را در قرآن کریم در راستای پاسخ به مشرکان به کار برده است که این روح اخذ شده به جهان دیگر بازگشت داده می شود.

این مرجع تقلید با اشاره به فرایند زندگی دوباره انسان‌ها در روز قیامت، اظهارکردند: خداوند قدرت آن را دارد که همه اجزای نابود شده را به هم پیوند دهد و دوباره همه موجودات را خلق کند؛ در همین زمینه تشکیکاتی در بین برخی از افراد دین دار نیز وجود داشت از آن جمله یکی از علمای الازهر در مورد زنده نبودن حضرت عیسی(ع) آیاتی از سوره مائده را اشاره کرده است،اما باید در جواب به او که عرب است بگوییم که نباید چنین اشتباهی بکند زیرا کلمه توفی در این آیات بیانگر اخذ کردن است.

ایشان در ادامه با بیان این مطلب که یکی از دلایل خداوند برای روز جزا، درختان و ویژگی های خاص آن است، افزودند: خداوند می فرماید همان خدایی که در دل گیاه و درخت سبز آتشی قرار داده می‌تواند در روز قیامت اموات را زنده کند این مطلب اشاره دارد به دو نوع درختی که در قدیم در عین سبزبودن و مرطوب بودن، آتش نیز تولید می کردند.

استاد خارج فقه حوزه، در پایان با اشاره به این مطلب که وجود دانشگاهی مانند جامعه‌المصطفی‌(ص) در قم، از افتخارات جهان تشیع است، اظهارکردند: در این جامعه بزرگ هزاران نفر طلبه از سراسر جهان تحصیل می کنند و این نظام آموزشی در تاریخ تشیع بی نظیر است، این در حالی است که تا پیش از انقلاب تنها چند طلبه خارجی در قم تحصیل می کردند.
https://tabeshekosar.ir/vdcc.mq0a2bq1mla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما