پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۶:۱۴
کد مطلب : 4355
به گزارش خبرگزاری حوزه، معظم‌له امروز در درس تفسیر خود در مدرسه حجتیه، در تفسیر آیه وَاتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لَعَلَّهُمْ يُنصَرُونَ گفتند: باید بین ربوبیت و خالقیت تفاوت قایل شد؛ اشتباهی که وهابیت همیشه آن را مرتکب شده و به دلیل جهلی که دارند، همه را متهم و کافر می دانند؛ آنها می گویند که شیعیان نیز مثل مشرکان، پیامبر(ص) را برای شفیع قراردادن، عبادت می کنند و او را خالق می دانند.

این مرجع تقلید افزودند: مشرکان می گفتند که بت‎ها خدایان ما هستند ولی آنها را خالق نمی دانستند و در جنگ ها از آنها یاری و عزت خواستند در حالیکه ما اعتقاد داریم نصرت، عزت، ذلت و محبوبیت و مال و... دست خداست.

معظم له گفتند: مشکل وهابی‌ها این است که نمی دانند فرق ربوبیت با خالقیت چیست به همین خاطر اگر ما روبری قبر پیامبر (ص) می ایستیم و ایشان را شفیع می دانیم، به ما کافر می گویند، در حالیکه نمی دانند ما پیامبر (ص) را به عنوان عبد صالح خدا شفیع قرار می دهیم و ایشان را خالق خود نمی دانیم.

ایشان اظهارکردند: هیچ قدرتی بالاتر از خدا نیست و پیامبر (ص) به عنوان بهترین مخلوق خدا، شفیع ما نزد خداست تا خداوند به ما رحم کند واز گناهان ما در گذرد؛ حال آنها این اعتقاد ظریف و توحیدی را به تمسخر گرفته و با عنوان تکفیر بر سر مسلمانان می زنند در حالی که آنها افرادی بی سواد و بیابانگرد هستند که اصلا در این مسایل و حرف های باطل محمد بن عبدالوهاب فکر نمی‌کنند و بدون بررسی و فکر مثل چماق بر سر همه می کوبند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با ذکر این مطلب که یکی از تهمت‎هایی که به مسلمانان زده می‎شود آن است که می‎گویند شما در مکه بر سنگ و جایگاه و... تعظیم می‎کنید، اظهارکردند: این مساله نیز بی‎انصافی و ناجوانمردی است درحالی که ما آنها را عبادت نمی‎‏کنیم و قائل نیستیم که در این سنگ‎ اثری موجود است بلکه معتقد هستیم ،که این سنگ یادآور جوانمردی‎ها و فداکاری‎های حضرت ابراهیم(ع) است و ما به پاسداشت و یادآوری این فداکاری، مناسک حج را با حکمت خاص خود انجام می‎دهیم که هدف، تنها تقرب به خداست.

معظم له با ذکر این مطلب که مشرکان بت‌پرست به جهت تقرب جستن به درگاه الهی ذکر می‌کردند که دروغی بیش نبود، عنوان کردند: خداوند هم پرده از این دروغ آنها بر می‌دارند و می فرمایندکه آنها معتقد به ربوبیت بت ها بودند نه واسطه خدا.

این مفسر قرآن در تفسیر آیه فَلَا يَحْزُنكَ قَوْلُهُمْ إِنَّا نَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ اظهارکردند؛ خداوند به پیامبر می فرماید که از سخن نهان و آشکار مشرکان محزون نشو و سپس با اشاره به تمسخر مشرکان در خصوص توحید و معاد که به شدت از آن می هراسیدند بیان می فرماید: که أَوَلَمْ يَرَ الْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُّبِينٌ؛ این آیه به این خاطر بود که پدر عمروعاص تکه استخوان پوسیده‎ای را از گورستان آورد و به پیامبر(ص) گفت که آیا خدای تو می‎خواهد این استخوان را احیا کند؟در آن لحظه آن را کوبید و به هوا پاشید این کار باعث شد تا خداوند در آیه بعدی بیان کند: آنان فراموش کرده‎اند که از چه به دنیا آمدند و امروز انسان شدند؛ آنان خلقت خود را فراموش کرده‎اند که خداوند آنها را از آب گندیده به انسان تبدیل کرد ولی این انسان « به پدرعمرو عاص» به جای شکر گذاری به مجادله با خدا برخواسته است.

ایشان اظهارکردند: خداوند در پاسخ این افراد فرمود که وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِيَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ يُحْيِي الْعِظَامَ وَهِيَ رَمِيمٌ؛ یعنی آنها فراموش کرده اند که از چه چیزی خلق شدند و امروز با خدا به مجادله بر می خیزند؟ سپس فرمودند که قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ؛ خداوند پاسخ می دهد که همان گونه که شما را از نیستی به هست رساندم همان گونه نیز شما را احیا خواهم کرد.

*زکات فطره ۳۶۰۰تومان

ایشان در پایان درس خویش با ذکر این مطلب که انسان باید در همه حال شکرگذار باشد، گفتند: شکرگذاری ماه رمضان نیز دادن فطریه است که امسال بر مبنای گندم، هر نفر ۳۶۰۰ تومان محاسبه می‎شود زیرا باید گندم مرغوب را محاسبه کرد؛ باید در معامله با خدا کرم داشت تا خداوند بهترین روزی را به ما عنایت کند.
https://tabeshekosar.ir/vdci.wa5ct1apwbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما